Počiatkovi sa hromadia meškania na D1

Za exministra dopravy Jána Figeľa (KDH) diaľnice zlacneli, ale ich výstavba začala tiež výrazne meškať. Jeho nástupca Ján Počiatek (Smer) na tom v tomto ohľade nie je o nič lepšie.

28.08.2012 06:12
Ján Počiatek Foto:
Minister dopravy Ján Počiatek
debata (38)

Hneď po nástupe do rezortu Počiatek vyslovil rok 2018 ako možný termín, kedy by sa mohla Bratislava a Košice spojiť hotovou diaľnicou D1. Namiesto napredovania sa však diaľničné tendre zatiaľ ešte viac oneskorujú a hrozí prepad eurofondov. Čoraz vážnejšie sa hovorí o tom, že diaľnica D1 nebude hotová skôr ako v rokoch 2020 až 2022.

Podľa politológa Miroslava Kusého je minister dopravy jasným príkladom hesla Nič neurobil, nič nepokazil. „Premiér Robert Fico nemal veľmi na výber, koho na toto miesto dať, a na druhej strane, zaradiť Počiatka niekde musel,“ myslí si Kusý.

Podľa neho Počiatkovi veľmi uškodili kauzy z prvej Ficovej vlády a rezort dopravy je momentálne v čase krízy menej významný. „O veľkých miliónových projektoch rozhodovať nebude, čiže Počiatek je na údržbu rezortu,“ myslí si politológ.

Počiatek tak po nástupe vymenoval nové vedenia spoločností v jeho rezorte, poukázal na zlaté padáky, pripravil nový grafikon, z ktorého vyškrtol šesť málo využívaných tratí, a vyrokoval výhodnejšiu úverovú zmluvu pre bratislavské letisko.

Ministrovi však stoja diaľničné tendre a na cestách, kde mal byť počuť hukot strojov, sa nič nedeje. Diaľničný úsek s tunelom Višňové nemá doteraz jasné financovanie, aj keď tender naň prebieha a ponuky stavebných firiem sa prehodnocujú.

Diaľnica pri Martine, medzi Turanmi a Hubovou, sa nemusí stavať tak, ako vládne garnitúry plánovali, teda povrchovo. Ak chce Počiatek predsa stavať po povrchu, musí presvedčiť Brusel, inak hrozí, že eurokomisári stavbu zamietnu. Nadväzujúca diaľnica Hubová – Ivachnová sa pre stále neuzavretie tendra nestihne kompletne postaviť do roku 2015 a rezort dopravy chce stavbu rozdeliť na dve fázy. Prvá fáza, v ktorej by sa postavil tunel Čebrať, sa zaplatí z terajších eurofondov, zvyšok z peňazí na programové obdobie 2014 až 2020.

Ani štvorprúdovky na východe Slovenska nie sú na tom ružovo. Na levočskú diaľnicu Jánovce – Jablonov je súdom vydané predbežné opatrenie, hoci sa už stavia. Prešovská diaľnica medzi obcami Fričovce a Svinia sa z pôvodného termínu roka 2014 odovzdá šoférom zrejme až v marci 2015. Navyše, neskorším sprístupnením diaľnic neriskuje Počiatek len množstvo nespokojných šoférov, ale aj prepadnutie stámiliónov eur z eurofondov, keďže diaľnice sa na Slovensku od nástupu Jána Figeľa (KDH) financujú z týchto zdrojov. Záložných projektov je však málo.

„Nie sme s tým spokojní, hnevá nás to, a veľmi. Bohužiaľ, aj tu sa jasne ukazuje, že bývalé vedenie veľa vážnych vecí zanedbalo. My samozrejme robíme všetko pre to, aby škody boli minimálne a aby tieto projekty využívali obyvatelia Slovenska čo najskôr,“ konštatuje ministrov hovorca Martin Kóňa.

Exminister dopravy Figeľ je spokojný, že nová vláda neruší jeho tendre. „Hodnotím to ako obdobie neplnenia sľubov Roberta Fica, ktoré dal pred voľbami. Fico chcel stavať diaľnice cez PPP projekty a rušiť naše tendre. Stavia sa cez eurofondy, pokračuje sa v nami začatých tendroch vrátane tunela Višňové a PPP formu pripustili iba v nami navrhovaných úsekoch diaľnice D4, čo je nultý obchvat Bratislavy, a prípadne rýchlostnej cesty R7,“ skonštatoval Figeľ.

Okrem niektorých diaľničných projektov stoja práce aj na prvej podzemnej železnici. Bratislavská Filiálka za takmer 450 miliónov eur totiž reálne kontúry tak skoro nenaberie. Namiesto toho sa vraj nakúpia električky a trolejbusy.

© Autorské práva vyhradené

38 debata chyba