Irán sa vyhráža, napätie zvyšuje ceny palív

Motoristi doplácajú na zvyšujúce sa napätie na Blízkom východe. Ceny ropy vystrelili hore po tom, čo Irán pohrozil uzavretím Hormuzského prielivu, cez ktorý tisíce tankerov prevážajú strategickú surovinu z Perzského zálivu do celého sveta.

24.07.2012 12:00
Palivá, benzín, nafta Foto:
Ilustračné foto
debata (16)

Čierne zlato zdraželo v posledných dňoch z úrovní okolo 95 dolárov na pondelkových asi 103 dolárov za barel (159 litrov). Pre slovenských motoristov to znamená, že zdražovanie palív, ktoré prišlo cez víkend po týždňoch zlacňovania, bude pokračovať. Ceny pôjdu podľa prepočtov Pravdy postupne hore asi o tri centy.

Popri konflikte s Iránom cenám palív nepomáha ani prehlbujúca sa dlhová kríza. Včera euro spadlo na dvojročné minimum na úroveň 1,21 eura za dolár po tom, čo sa ukázalo, že Španieli budú v recesii aj na budúci rok. Prepadli sa aj akciové trhy.

Väčší vplyv na ceny však nateraz majú hrozby Iránu, ktorými reagoval na obchodné embargo zo strany USA a Európskej únie. Ak by sa Irán rozhodol prieliv naozaj zablokovať, vznikol by podľa analytika Tomáša Plavca zo spoločnosti Trim Broker dôvod na vojenskú intervenciu zo strany USA a spojencov.

„Američania dôrazne varovali Irán, že za prípadné obmedzenie bude zodpovedný,“ podotýka Plavec.

V regióne sa v súčasnosti nachádzajú veľké počty vojakov i vojenských lodí, ktoré by mohli zaútočiť v relatívne krátkom čase. Viacerí analytici sa už v minulosti vyjadrili, že prípadné vypuknutie vojenského konfliktu by vymrštilo ceny až na úroveň okolo dvesto dolárov za barel.

Na ceny palív však pôsobí aj klesajúca hodnota kurzu eura oproti americkému doláru. Analytik Volksbank Vladimír Vaňo predpokladá ďalšie znižovanie hodnoty. „Rovnovážna úroveň je okolo 1,18 dolára za euro, k tomuto kurzu sa bude euro zrejme blížiť,“ očakáva Vaňo. Vývoj však môže zvrátiť napríklad prípadná zmena menovej politiky zo strany Európskej centrálnej banky.

Na jednej strane znehodnocovanie európskej meny pomáha exportérom výrobkov z EÚ, vďaka čomu stúpajú zisky výrobcom a následne aj daňové príjmy jednotlivých štátov únie. Na druhej strane však zvyšuje ceny všetkých výrobkov a služieb, lebo stúpajúce ceny palív sa s oneskorením premietajú aj do nákladov na prepravu či výrobu. Európske rafi nérie totiž za ropu platia v dolároch. Na kúpu rovnakého objemu ropy tak minú viac eur a svoje zvýšené náklady s väčším či menším oneskorením premietnu do cien na čerpacích staniciach.

Napríklad v Česku reagujú pumpári na zmeny na medzinárodných trhoch prakticky každý deň. Od spustenia zdražovania ropy Brent sa tam zvýšila cena najpoužívanejšieho benzínu Natural 95 o viac ako 60 halierov, teda o vyše dva centy. Český komoditný analytik Boris Tomčiak však očakáva ďalšie zdražovanie o desiatky halierov. „Ceny pohonných hmôt sa pravdepodobne zvýšia približne na dvojmesačné maximum,“ očakáva Tomčiak. Na Slovensku cez víkend palivá zdraželi o 1,5 centu, ďalšie tri centy k nim však zrejme pribudnú neskôr. Pumpári na Slovensku totiž v porovnaní s Čechmi menia ceny s väčším oneskorením.

Aj napriek oneskoreniu však slovenskí motoristi v minulom týždni nakupovali benzín Natural 95 za najvyššie ceny v regióne. V porovnaní s najlacnejším Poľskom boli ceny vyššie takmer o 17 centov na liter. Pri motorovej nafte bola situácia mierne odlišná. Najlacnejšie bolo opäť Poľsko, motoristi na Slovensku však tankovali lacnejšie ako vlastníci automobilov v Česku i v Maďarsku.

Cena ropy bola v tomto roku najvyššia v marci, keď stúpla na úroveň okolo 124 dolárov, pričom benzín vzápätí stúpol k 1,6 eura za liter. Neskôr cena čierneho zlata klesla až pod 89 dolárov za barel, a tak sa znížila aj cena benzínu, ktorá bola do víkendového zdraženia na 1,51 eura za liter benzínu Natural 95. Nafta pred zdražením stála 1,38 eura za liter.

Prečo sa Irán vyhráža uzavretím prielivu?

Hrozbu uzavretia spustilo uvalenie medzinárodných sankcií na krajinu vrátane dovozu iránskej ropy do EÚ

Teherán sa totiž odmieta vzdať technológie obohacovania uránu, ktoré žiada päť stálych členov Bezpečnostnej rady OSN a Nemecko

Uzavretie prielivu by prerušilo cestu pre tankery aj z okolitých štátov, ktoré tadiaľ vozia ropu do celého sveta, čo by spôsobilo nedostatok komodity na medzinárodných trhoch a následné zvýšenie ceny

V oblasti však hliadkuje mnoho západných lodí a USA nedávno flotilu ešte posilnili, preto by bolo prípadné uzavretie prielivu pre Irán náročné

Najrušnejšia ropná cesta na svete

Tankery previezli cez Hormuzský prieliv vlani 17 miliónov barelov ropy, čo je pätina svetového obchodu. V najužšom bode je prieliv široký len 34 kilometrov, ale plavebné dráhy lodí sú oveľa užšie.Cena ropy Brent na londýnskej burze

© Autorské práva vyhradené

16 debata chyba