Jozef Burian sa neobáva, že by štát o 30 rokov nevyplácal žiadne dôchodky.
„Pri obrovských výkyvoch na medzinárodných trhoch, pri nalievaní nových peňazí do ekonomík, či už v Amerike, alebo Európe, je do budúcna skôr istotou štát. Pokiaľ by sme pripustili nevyplácanie dôchodkov, tak by sme pripustili stav neplnenia záväzkov štátu takmer vo všetkých oblastiach, čo by spôsobilo prepad meny, vysokú infláciu a ešte nebezpečnejšiu defláciu,“ povedal.
V takom prípade by bol podľa Buriana ohrozený aj druhý pilier. „Neviem si predstaviť, ako by mohli byť vyplácané dôchodky z II. piliera, lebo štát v plnej miere dotuje II. pilier. Treba povedať, že ho dotuje z pôžičiek, ktoré Slovensko získava na medzinárodných trhoch, ktoré by v tomto prípade asi neexistovali, ak by bol štát v konkurze,“ dodal.
Druhý pilier sa zrejme opäť otvorí, ľudia budú môcť vystúpiť aj vstúpiť. Vzhľadom na pripravované významné zmeny v druhom pilieri odporúča právnická kancelária, ktorá bola pri konštrukcii druhého a tretieho piliera, aby sa systém otvoril.
„Túto pripomienku budeme akceptovať avšak rozhodnutie vystúpiť, resp. zostať necháme plne na sporiteľov,“ uviedol Burian.
Podľa Buriana sa pripravujú opatrenia, ktoré zabezpečia, že ľudia, ktorí pracovali, ale zarábali málo, dostanú lepší dôchodok, ako tí, ktorí nerobili.
„Novelu chceme pripraviť začiatkom roku 2013, v nej zavedieme inštitút minimálneho dôchodku vyššieho, ako je dnes hmotná núdza a bude pridelovaný ľuďom v závislosti od počtu odpracovaných rokov, to znamená, že skupiny ľudí, ktorí nepracovali počas života, budú mať vyplácaný dôchodok pod úrovňou hmotnej núdze, pričom dávku hmotnej núdze si budú musieť zaslúžiť minimálne aktivačnými prácami. Musí byť evidentný rozdiel medzi tým, kto pracoval a kto nepracoval a to prináša určitú primárnu spravodlivosť v spoločnosti, ktorá doposiaľ realizovaná nebola,“ povedal.
Burian považuje v súčasnosti pre podstatnú časť sporiteľov za výhodnejší prvý pilier ako druhý. „Tvrdili sme, že tak ako je nastavený II. pilier, nedáva pre podstatnú časť sporiteľov vyššie dôchodky, ako v I. pilieri, a to z jednoduchého dôvodu: výpočet I. piliera je závisí od rastu priemernej mzdy, ktorá sa pohybuje na úrovni 3 a viac percent, pričom zhodnotenie v II. pilieri je na úrovni 1,2 percenta. Pre ľudí s príjmom do tisíc euro, to je 1,25 percenta POMB, je v dnešnej podobe výhodnejší I. pilier, čo dávajú aj prepočty pri porovnávaní 10 ročného obdobia sporenia v II. pilieri (2005 – 2015) a za rovnaké obdobie v I. pilieri pri príjme do tisíc euro bude mať nižší alikvotný dôchodok z II. piliera o cca 18 percent (zhodnotenie peňazí v II. pilieri za roky 2013 – 2015 na úrovni inflácie), čo je výrazne vyššie, ako dnešné zhodnotenie peňazí v DSS,“ povedal Burian.
Pýtali ste sa Jozefa Buriana
Odpovede na otázky si môžete prečítať TU