Diaľnice sa zrýchlia, vráti sa vyvlastňovanie?

Vláda chce zrýchliť výstavbu diaľnic aj za cenu návratu k určitej forme zrýchleného vyvlastňovania pozemkov.

27.04.2012 20:00 , aktualizované: 28.04.2012 15:00
Diaľnica
Ilustračné foto
debata (32)

Prvá Ficova vláda prijala zákon o zrýchlenom vyvlastňovaní a aj vďaka nemu rýchlejšie postupovala napríklad výstavba rýchlostnej cesty R1 z Nitry. Ústavný súd však zákon v niektorých častiach označil za protiústavný a minulá vláda uvažovala, že asi 1 380 neprávom vyvlastnených majiteľov pôdy bude treba odškodniť.

Druhá Ficova vláda aktuálne rieši problém, ako dostatočne rýchlo minúť eurofondy a nepoľaviť vo výstavbe ciest, aj keď viaceré úseky nie sú pripravené.

„So zastavením výstavby diaľnic súvisí aj zastavenie kontinuálnej prípravy projektov na výstavbu diaľnic. Vláda preto vynaloží potrebné úsilie na zabezpečenie stavebných povolení s cieľom vytvorenia dostatočného zásobníka projektov. V prípade potreby sa vláda opäť vráti k prijatiu špeciálneho zákona v súlade s nálezom Ústavného súdu na zdynamizovanie tohto dôležitého procesu,“ píše sa v programovom vyhlásení vlády.

Prioritou vlády naďalej zostáva dokončiť spojenie Bratislavy a Košíc diaľnicou a tým pokračovať vo výstavbe dopravnej siete výraznejšie ako predchádzajúca vláda. Využívanie eurofondov na financovanie diaľnic sa v programovom vyhlásení nespomína, naopak, vláda sa prikláňa k výstavbe formou verejno–súkromných PPP projektov.

Minister dopravy Ján Počiatek (Smer) však, naopak, hovorí o tom, že na diaľnice sa použijú najmä eurofondy a PPP projekty si vie predstaviť zatiaľ pri obchvate Bratislavy. Použitie PPP projektov preferovala prvá Ficova vláda. Ukázalo sa však, že napríklad plán stavať časť severnej D1 od Martina po Prešov by vyšiel na 1,1 miliardy eur. Minulá vláda tento plán prehodnotila a cez eurofondy rovnaké úseky dala stavať za 438 miliónov eur.

Okrem rýchlej výstavby ciest sľubuje Fico aj zásadné skrátenie a zjednodušenie administratívnej náročnosti povoľovania stavieb – cez nový stavebný zákon. Práve zdĺhavú administratívu vyčítali stavebnému zákonu odborníci. Jeho malú novelu predostrel v parlamente minulý minister dopravy Ján Figeľ. Novela však neprešla, keďže sa venovala len sankciám za čierne stavby.

Vhodné podmienky by sa mali vytvoriť aj pre vstup developerov do výstavby štátnych nájomných bytov. Vláda si myslí, že s pomocou súkromného kapitálu urýchli výstavbu nájomných bytoviek a zlepší tak kvalitu bývania občanov miest. Riešením, ako pritiahnuť súkromníkov do tejto sféry, by mohol byť nový zákon o štátnom fonde rozvoja bývania.

© Autorské práva vyhradené

32 debata chyba