RegioJet má záujem o Košice

Súkromný prepravca, ktorý má od marca pod palcom regionálnu trasu medzi Bratislavou a Komárnom, by v najbližších rokoch chcel prevádzkovať aj dopravu rýchlymi InterCity vlakmi do Košíc.

25.04.2012 13:50
Vlak, RegioJet
Prvý súkromný prepravca na Slovensku RegioJet jazdí na trati Bratislava - Komárno.
debata (38)

Záujem má aj o osobné vlaky z Bratislavy do Trnavy. Kým v prvom prípade si ministerstvo dopravy vie súkromníka predstaviť, pri druhom úseku sa o liberalizácii neuvažuje.

„Keď si to ekonomicky vyhodnotíme, že z podnikateľského hľadiska je to pre nás výhodné operovať na trase, vstúpime na túto trať. Ten biznis je jednou z priorít. Je to otázka približne dvoch rokov,“ potvrdil hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj. Cesta žltým IC vlakom by bola v porovnaní so štátnymi vlakmi lacnejšia.

„Okrem toho by bola vo všetkých vozňoch zdarma wifi, občerstvenie a garancia miestenky,“ pokračuje Ondrůj. Už dnes premávajú súkromné IC vlaky medzi Žilinou a Prahou. Lístok kúpený do vlaku RegioJet je o desať centov lacnejší ako do štátneho expresu, kde zaplatí cestujúci 16 eur. Keďže český súkromník operuje päť– až šesťkrát za deň na trase Košice – Praha aj medzištátnymi autobusmi, prípadné IC vlaky prispôsobí cestovnému poriadku.

Nástup RegioJetu na trase Bratislava – Košice si vie predstaviť aj rezort dopravy pod vedením Jána Počiatka (Smer). „Železničná dopravná cesta je otvorená všetkým záujemcom o vstup a ktorýkoľvek záujemca môže prevádzkovať IC prepravu na rovnakom princípe, bez príspevku za výkony vo verejnom záujme,“ povedal ministrov hovorca Martin Kóňa.

Od nového roku sú totiž IC vlaky bez dotácie štátu, zarobiť si na seba musia samy. Železnice zároveň zdražili lístky, aj keď pri skorom nákupe cez internet sa dá ušetriť. V prvej triede zadarmo ponúkajú noviny a občerstvenie, od februára zaviedol štátny prepravca wifi , zatiaľ len v jednom vozni.

RegioJet plánuje obsadiť aj ďalšie trasy. Okrem koľají na Považí a Ponitrí sa zaujíma aj o trať Bratislava – Trnava. „Ešte za bývalej vlády sme dostali na výber z tratí medzi Leopoldovom a Prievidzou cez Nitru, Nitra – Nové Zámky a Prievidza – Horná Štubňa – Diviaky. Na tieto trate predložíme cenovú ponuku,“ konkretizuje Marek Bičan, regionálny šéf RegioJetu. V prípade trasy do Trnavy môže byť podľa Bičana problém v tom, že tu premávajú aj diaľkové vlaky, to znamená, že trasu by neobsluhovali sami.

Navyše štátne železnice by sa úseku ťažko vzdávali. Kým priemerná obsadenosť trasy Bratislava – Komárno bola podľa Výskumného ústavu dopravného 15 percent, trať v okolí Trnavy je využitá až na 50 percent. „Trať Bratislava – Trnava je frekventovanou koridorovou železnicou. Aj preto aktuálne neuvažujeme o liberalizácii na tomto úseku,“ dodáva Kóňa.

© Autorské práva vyhradené

38 debata chyba