Súkromné vlaky sú úspešnejšie ako štátne

Regionálne súkromné "žlté" vlaky smerujúce z Komárna do Bratislavy a späť vyjdú cestujúcich stále lacnejšie než kedysi cesta so štátnym prepravcom.

10.04.2012 23:02
RegioJet, vlak, železnice Foto: ,
Rgionálny "žltý" vlak RegioJetu na zastávke v obci Miloslavov.
debata (130)

Hoci slovenskí železničiari prenechali trať na Žitný ostrov českému RegioJetu, ľudia vo vlakoch neustále porovnávajú ceny a služby za ne. Do leta, kým RegioJet nezačne distribuovať zákaznícke karty, cestujú všetci podľa regionálneho cenníka.

Napríklad za cestu z Dunajskej Stredy do hlavného mesta zaplatí cestujúci 2,20 eura namiesto plnej ceny 2,60 eura. Štátne železnice prepravovali na rovnakej trase osobu so zľavou Regional za 2,21 eura.

Na prepravu vlakom presedlala aj 28–ročná účtovníčka Kristína z Dunajskej Stredy, pre ktorú sa cesta autom pre drahý benzín stala neúnosnou.

„Mesačne som minula len na benzín 180 eur a so zvyšujúcou sa cenou pohonných hmôt by to bolo len horšie. Navyše, pre ranné zápchy som často meškala do práce. Kúpila som si teda mesačný obojsmerný lístok na vlak, ktorý ma stál okolo 57 eur,“ porovnáva Kristína a dodáva, že na cestu vlakom nahovorila aj kolegyňu. „Predtým jazdievala štátnym vlakom a bola zhrozená z úrovne vozňov, ošarpaných sedačiek a neochoty personálu,“ rozpráva Dunajskostredčanka.

Štátny prepravca často vyhlasoval, že trasa medzi Komárnom a Bratislavou je menej vyťažená ako ostatné a železnice sú na nej stratové. Medzi týmito mestami je veľa malých obcí ako Orechová Potôň, Kvetoslavov, Dunajská Lužná, Rovinka, Malinovo či Most pri Bratislave, kde razom vyrástlo mnoho rodinných domov a ľudia cestujú do práce autami.

RegioJetu sa však napriek slovám štátneho prepravcu podarilo za prvý mesiac prevádzky previezť denne dvojnásobný počet cestujúcich ako voľakedy štátnym železniciam a celkovo sa žltými vlakmi prepravilo do Bratislavy viac ako stotisíc ľudí.

„RegioJet sľubuje v ranných spojoch cestujúcim tlač, vlaky budú vybavené nápojovým automatom, pripravuje sa aj bezplatné pripojenie k internetu. Okrem týchto služieb poskytuje spoločnosť cestujúcim prepravu v nových vlakových súpravách s vyšším komfortom. Toto sú podstatné argumenty pre cestujúcich,“ uvažuje analytik Výskumného ústavu dopravného František Kocúr, prečo ľudia z áut presadajú do týchto vlakov.

Podľa Kocúra štátne železnice na podobný komfort peniaze nemajú. „Železničná spoločnosť zabezpečuje prepravu cestujúcich na takmer 3 500 kilometroch tratí, čiže musí mať k dispozícií okrem vlakového personálu aj príslušnú trakciu a ďalších pracovníkov, ktorí zabezpečujú ďalšie služby,“ vysvetľuje Kocúr.

Rezort dopravy nedávno zainvestoval do desiatky moderných elektrických dvojposchodových vlakov typu push – pull, ktoré premávajú medzi regiónmi. V rámci projektu obnovy vozidlového parku Železničnej spoločnosti Slovensko, spolufi nancovaného z eurofondov, bude na Slovensko dodaných aj ďalších 10 dvojpodlažných elektrických jednotiek pre prímestskú dopravu a 12 dieselových motorových jednotiek pre medziregionálnu dopravu, všetko za vyše 186 miliónov eur.

Verejnosť pri štátnych železniciach často počúvala, ako si prepravca nárokuje uhradenie strát od štátu. Železnice boli spájané s kauzami a cestujúci sa sťažovali na komfort.

Súkromný prepravca, ktorý denne vypraví vyše 50 vlakov z Komárna do Bratislavy, plánuje v polovici apríla otvoriť záchytné parkoviská v Dunajskej Strede a Kvetoslavove.

„Umožnia bezplatné parkovanie áut zákazníkov, ktorí sa preukážu cestovným lístkom dopravcu RegioJet. Parkoviská sú umiestnené priamo pri staničných budovách, ich kapacita je 62 miest v Dunajskej Strede a 35 miest v Kvetoslavove,“ uviedol hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.

© Autorské práva vyhradené

130 debata chyba