Súkromné žlté vlaky už oficiálne jazdia juhom

Český súkromný železničný dopravca RegioJet v nedeľu prvýkrát na Slovensku odštartoval štátom dotovanú prevádzku osobných vlakov. Na sto kilometrov dlhej trase z Bratislavy cez Dunajskú Stredu do Komárna ponúka viac spojov a cestujúcich bude voziť v modernejších súpravách ako štátny prepravca ZSSK, ktorý sa z trate stiahol.

04.03.2012 13:15
RegioJet, vlak, železnice Foto: ,
Ponuku RegioJet-u vyskúšať si zadarmo jazdu vlakom na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno využili stovky ľudí.
debata (19)

Príchod novej spoločnosti na slovenské železnice v nedeľu dopoludnia na bratislavskom hlavnom nádraží ohlasovali mažoretky s hudobným sprievodom, ktoré lákali Slovákov na bezplatnú jazdu vlakom. RegioJet uviedol, že v prvých hodinách využilo jeho služby viac ako tisíc cestujúcich. Od pondelka do konca mesiaca bude spoločnosť prepravovať pasažierov medzi Bratislavou a Komárnom za symbolické cestovné. Podľa skorších informácií ráta firma na tejto trati s počtom 1,7 milióna cestujúcich ročne.

Dopravca, ktorý patrí do skupiny Student Agency, nasadil na Slovensku nízkopodlažné klimatizované súpravy od kanadského výrobcu Bombardier. „Chceme, aby cestujúci cestoval kvalitnými jednotkami,“ povedala pri oficiálnom otvorení generálna riaditeľka Student Agency Martina Blahová. Firma je prvým súkromným dopravcom, ktorý v krajine získal od štátu kontrakt na dotovanú vlakovú linku.

RegioJet bude prevádzkovať v obidvoch smeroch dohromady viac ako 50 spojov denne. To predstavuje zhruba dvojnásobné navýšenie kapacity oproti predchádzajúcemu cestovnému poriadku štátnych dráh. Najviac súprav bude jazdiť medzi slovenskou metropolou a Dunajskou Stredou, najrýchlejší spoj zvládne túto 47 kilometrov dlhú trasu za 38 minút. V špičke pôjdu vlaky každú polhodinu. Cestujúci majú vo vlakoch k dispozícii internet zdarma a v ranných spojoch tiež tlač.

Cestovné lístky si záujemcovia o jazdu s RegioJetom môžu kúpiť nielen v jeho zákazníckych centrách, ale aj v pokladniach štátneho železničného prepravcu ZSSK alebo bez príplatku aj v samotnom vlaku.

Železničná trať z Bratislavy do Komárna na juhu krajiny doteraz nepatrila medzi najvyťaženejšie. V okolí Bratislavy ale prechádza lokalitami, kde v posledných rokoch vyrástlo mnohých rodinných a bytových domov. To sa prejavilo v zahustení automobilovej dopravy a vytváraní kolón. RegioJet chce prilákať motoristov do vlakov napríklad pripravovanými záchytnými parkoviskami v Dunajskej Strede a v Kvetoslavove.

Zmluva so slovenským ministerstvom dopravy zaručuje českému dopravcovi štátne dotácie na prevádzku osobných vlakov do roku 2020. Stimuly prepočítané na jeden kilometer budú nižšie ako dostáva ZSSK. Ministerstvo dopravy skôr uviedlo, že vďaka dohode s českou firmou stáť v prepočte na kilometer jazdy vlaku ušetrí na dotáciách desať percent. Slovensko môže súkromným prepravcom uvoľniť desatinu trhu osobnej železničnej prepravy, z toho už časť obsadil RegioJet. Firma už prejavila záujem o prevádzku na ďalších troch štátom dotovaných tratiach, ktoré Slovensko ponúklo.

Na českú železnici vstúpil RegioJet vlani v septembri. Na linke z Prahy do Havířova konkuruje Českým dráham, dva spoje zachádzajú až na Slovensko do Žiliny.

19 debata chyba