Palivá sú najdrahšie v regióne a idú hore

Benzín a naftu čaká v najbližších dňoch zdraženie. Dôvodom je slabé euro a napätie v Iráne, ktoré prudko zvýšili ceny ropy. V susednom Česku z uvedených dôvodov očakávajú prudký nárast cien v prepočte o štyri centy na liter, pričom o dva centy už zdražovali. Ak by ceny išli rovnako hore aj na Slovensku, nafta by pokorila maximum z leta 2008 a benzín rekord z mája minulého roku.

09.01.2012 20:00 , aktualizované: 10.01.2012 12:00
Benzín, nafta, tankovanie, pumpa Foto: ,
Ilustračné foto
debata (13)

Problémom zdražovania na Slovensku je, že ceny palív sú aktuálne najvyššie v regióne, a to aj po odrátaní daní, ktoré tvoria väčšinu z konečnej ceny. Dôvodom vysokých základných cien môže byť slabšia konkurencia medzi predajcami. V minulosti zväčša platilo, že za drahými palivami sú vyššie dane ako v okolitých krajinách. Pre Slovákov je situácia o to horšia, že pri cenách benzínu na úrovni 1,46 eura za liter a nafty za 1,41 eura majú jedny z najnižších miezd v EÚ.

Vyhliadky pre motoristov nie sú dobré. Euro v pondelok spadlo oproti doláru na nové 16-mesačné minimum. Ropa sa zase vyšplhala na 113 dolárov za barel. Príčinou je hrozba uzavretia Hormuzského prielivu, cez ktorý tankery prevážajú významné množstvá svetovej ropy. „Napätie na Blízkom východe pokračuje, pretože Irán ohlásil najväčšie vojenské manévre v histórii krajiny. Existujú tak iba dve možnosti – buď sa krajina stiahne, alebo vypukne otvorený vojenský konflikt,“ hovorí Tomáš Plavec, analytik Trim Broker.

V susednom Česku už palivá zdraželi. Analytik firmy Colosseum Petr Čermák očakáva, že ceny budú rásť aj naďalej. „V nasledujúcich dňoch očakávame rast cien o desiatky halierov. Cena benzínu a nafty by tak mohla byť na konci týždňa vyššia až o korunu,“ spresňuje.

Ešte horšia situácia by nastala, keby vojenský konflikt naozaj vypukol. Ropa by totiž podľa Plavca mohla prekročiť dvestodolárovú hranicu, čo by znamenalo zvýšenie cien na čerpacích staniciach o viac ako pätnásť percent. Za liter benzínu Natural 95 by tak motoristi platili zhruba 1,7 eura a liter motorovej nafty by stál zhruba 1,64 eura.

Podľa oficiálnych informácií Eurostatu tankovali Slováci v posledných dňoch vlaňajška po započítaní daní trinásty najdrahší benzín v 27–člennej EÚ. Všetky okolité krajiny mali palivo lacnejšie. Rovnaká situácia je aj po odpočítaní daní, ktoré prúdia do štátnej kasy. Kým čerpačky napríklad v Rakúsku predávali liter nafty bez daní za 60 centov, slovenskí pumpári žiadali o štyri centy viac.

Po očistení ceny od daní bola najdrahšia v regióne aj motorová nafta. Rafinérie ju slovenským čerpačkám dodávali v priemere za 76 centov, čo bola v rámci európskej dvadsaťsedmičky šiesta najvyššia cena. V Rakúsku však stál liter nafty o šesť centov menej, vďaka čomu sa krajina umiestnila na druhom najlacnejšom mieste. Po započítaní spotrebnej dane aj DPH sa však situácia mierne mení. Česi i Maďari totiž tankovali naftu za vyššiu cenu, kým Poliaci a Rakúšania kupovali lacnejšie palivo.

Benzín na Slovensku bol vlani oproti roku 2010 drahší až o 16– percent a nafta až o 20–percent.Dôvod spočíval najmä v zdražení ropy. K vyšším cenám však prispela aj vláda. V rámci úsporného balíčka totiž chcela zastaviť zadlžovanie krajiny, a tak dane na palivá naftu aj benzín zvýšila asi o päť centov.

Pre vyššie ceny palív však časť ľudí presadla z auta do lacnejšej verejnej dopravy, a tak sa na slovenských pumpách predalo menej palív. Štát tak vybral na spotrebnej dani z minerálnych olejov o 73 miliónov eur menej, ako mal pôvodne naplánované. Tento výpadok sčasti nahradili vyššie príjmy z 20–percentnej dane z pridanej hodnoty, ktorej výber pri drahšom palive stúpa.

© Autorské práva vyhradené

13 debata chyba