Drahšie vlaky zabolia ľudí najviac

Pripravované zdraženie cestovného spôsobí tisíckam rodín odkázaných na železnicu tento rok najväčšie ekonomické problémy.

, 04.07.2011 06:00
štrajk železničiarov Foto:
Ilustračné foto
debata (22)

Dosahy budú v niektorých prípadoch dokonca silnejšie aj v porovnaní so zdražovaním plynu, potravín či rastom cien po januárovom úspornom balíčku vlády. Rodičia, ktorí každý deň s dvoma deťmi dochádzajú vlakom 34 kilometrov, si na konci leta za lístky na vlak zrejme priplatia až 35 eur za mesiac a po novom štvoricu cestovanie železnicou vyjde takmer na 160 eur mesačne.

Keď vláda v januári dvíhala dane, dopad na 4-člennú rodinu vypočítala na 12 eur za mesiac. Pre drahšie potraviny, energie a ďalšie tovary a služby si domácnosti oproti vlaňajšku priplácajú každý mesiac ďalších vyše 20 eur. O dva týždne čaká domácnosti zdraženie plynu, ktoré v rodinnom dome spôsobí nárast výdavkov asi o 9 eur mesačne.

Vlaky by mali zdražieť od augusta či septembra. Začiatok školského roka bude tak pre rodičov finančne ešte náročnejší ako zvyčajne. „Máme žiakov, ktorí dochádzajú z Kysúc, od Ružomberka alebo z Trenčína či Banskej Bystrice. Zvýšenie cestovného je skôr záležitosť rodičov. Im to siahne hlbšie do vrecka. Na druhej strane, je to lepšie, akoby nemali vlaky chodiť vôbec,“ hovorí Milan Oravec, riaditeľ Konzervatória v Žiline.

Žiacky mesačný lístok – obojsmerný
km dnes návrh navýšenie
1 3,66 6,00 2,34
7 5,70 7,20 1,50
10 5,70 9,00 3,30
15 8,30 12,00 3,70
20 11,16 15,02 3,86
30 16,86 21,00 4,14
50 29,02 33,00 3,98
výber z navrhovaného cenníka pre niektoré km,      

kompletný cenník ŽIACKEHO CESTOVNÉHO TU .[bc4 tar fs10]{valign:top} ||||

Žiakov čaká skokové zdraženie aj keď sa ako skupina vyberú vlakom na výlet. Napríklad učiteľka, ktorá zoberie skupinku 25 žiakov do 15 rokov na exkurziu do Banskej Bystrice z desať kilometrov vzdialenej Slovenskej Ľupče, dá teraz za lístky 4,40 eura a po novom zaplatí 8,25 eura, čo je o 87,5 percen­ta viac.

Ide o dôsledok toho, že na kratších vzdialenostiach do 60 kilometrov sa zdraženie prejaví najvýraznejšie. V niektorých prípadoch majú ísť ceny bežného cestovného hore až o 50 alebo o viac ako 80 percent. Na dlhšie vzdialenosti je zdraženie miernejšie a niekde ceny dokonca klesajú. Napríklad trieda 25 žiakov s učiteľkou, ktorí sa vyberú na výlet z Detvy do hlavného mesta, by doteraz zaplatili spolu takmer 115 eur. Po novom to bude nad 116 eur. Zdraženie je teda o necelé jedno percento.

Skokové zdraženie na krátke trate je dôsledkom toho, že zatiaľ je cena lístka rovnaká pri úsekoch 6 až 10 kilometrov a po novom sa bude platiť za každý kilometer zvlášť.

Obyčajné cestovné 2. trieda celé
km dnes návrh navýšenie cez internet v automate
1 0,26 0,50 0,24 0,48 0,50
6 0,40 0,55 0,15 0,52 0,55
10 0,40 0,75 0,35 0,71 0,75
15 0,60 1,00 0,40 0,95 1,00
20 0,80 1,25 0,45 1,19 1,25
30 1,18 1,75 0,57 1,66 1,75
50 2,18 2,75 0,57 2,61 2,75
70 3,18 3,75 0,57 3,56  
71 3,72 3,80 0,08 3,61  
100 4,78 5,25 0,47 4,99  
101 5,10 5,30 0,20 5,03  
výber z navrhovaného cenníka pre niektoré km,          

kompletný cenník OBYČAJNÉHO CESTOVNÉHO TU .[bc4 tar fs10]{valign:top} ||||||

Dosah pre drahšie cestovné na železnici sú oproti iným škrtom pre tisíce rodín silnejšie, ale hovorí sa o nich zatiaľ najmenej. Štátne železnice kladú dôraz na to, že lístky pôjdu v priemere hore o desatinu. Upozorňujú tiež na spravodlivejšie účtovanie za každý kilometer. Vedenie železníc s vplyvom KDH zdôrazňuje, že minulá vláda zanechala na železniciach predražené tendre a dlhy za desiatky miliónov eur. Náklady rástli, ale ceny lístkov vo vlakoch sa nemenili už sedem rokov. Zdražovanie obhajuje aj ministerstvo dopravy pod vedením Jána Figeľa (KDH), ktoré tvrdí, že po zvýšení cien už lístky najbližšie roky nebudú rásť.

Regional 2. trieda celé
km návrh cez internet v automate
1 0,44 0,42 0,40
5 0,44 0,42 0,40
10 0,64 0,61 0,60
15 0,86 0,82 0,85
20 1,08 1,03 1,05
30 1,50 1,43 1,50
50 2,34 2,22 2,30
60 2,78 2,64 2,75
výber z navrhovaného cenníka pre niektoré km,      

kompletný cenník REGIONAL TU .[bc4 tar fs10]{valign:top} ||||

Premiérka Iveta Radičová (SDKÚ) zatiaľ rast cien na železnici nekomentovala a nechala, aby sa k tomu vyjadril rezort dopravy. Radičová mlčí napriek tomu, že vláda v pláne ozdravenia železníc odobrila len postupný nárast cien po päť percent v rokoch 2011 až 2013. Ak by sa realizovalo vládne rozhodnutie, nárasty cien by boli miernejšie a ľudia by sa na to mohli lepšie pripraviť. Železnice by na druhej strane mali tento rok menej peňazí a ministerstvo financií by pre odvetvie muselo siahnuť po vyšších dotáciách.

Cenník miesteniek
  dnes návrh navýšenie
v nepovinne miestenkových vlakoch R, EN, IC, EC, SC 0,66 1,00 0,34
v povinne miestenkových vlakoch IC v slabých dňoch 0,66 1,00 0,34
v povinne miestenkových vlakoch IC v silných dňoch 2,65 3,00 0,35
v povinne miestenkových vlakoch IC v slabých dňoch – pre držiteľov železničných preukazov 0,66 3,00 2,34
v povinne miestenkových vlakoch IC v silných dňoch – pre držiteľov železničných preukazov 2,65 6,00 3,35
za bicykel a detský kočík v pojazdnej úschovni batožín 0,66 1,00 0,34

Zvýšenie cien už odobrilo ministerstvo dopravy. Posúdiť ho ešte musí Úrad pre reguláciu železničnej dopravy. Cestovné sa v železničnej doprave nezvyšovalo od roku 2004. Podľa odborníkov tak boli ceny lístkov dermonované. „Bohužiaľ, zvýšenie cien muselo prísť. Ani po zvýšení nedosiahnu trhovú úroveň, železničná doprava bude stratová,“ zhodnotil Peter Goliaš z Inštitútu pre sociálne a ekonomické reformy INEKO.

Podľa neho by mali byť ceny trhové a zároveň zľavy pre ľudí adresné. „Ideálne by boli zľavy podľa výšky príjmu, čo však nie je jednoduché. Riešením by tak mohli byť napríklad sociálne karty pre študentov alebo dôchodcov,“ doplnil Goliaš.

© Autorské práva vyhradené

22 debata chyba
Flowers