Vlaky zdražejú o desať percent

Ľudia zaplatia za cestovanie po železnici od konca leta približne o desať percent viac. Osobný dopravca sa totiž chystá po siedmich rokoch zodvihnúť ceny lístkov vo vlakoch.

02.06.2011 17:11 , aktualizované: 03.06.2011 08:00
štrajk železničiarov Foto:
Ilustračné foto
debata (3)

Pôvodne ozdravný plán železníc rátal s päťpercentným ročným nárastom v najbližších troch rokoch. Najnovší zámer rezortu dopravy pod vedením Jána Figeľa (KDH) hovorí o jednorazovom opatrení. Železnice zároveň upustili od ďalšieho rušenia vlakov v regiónoch.

„Tarifa by sa mala zvýšiť o desať percent, no budeme k tomu robiť veľký systém zliav,“ potvrdil Jiří Kubáček, riaditeľ sekcie železničnej dopravy a dráh na ministerstve dopravy. „Nevieme odhadnúť, ako dlho takto zvýšené cestovné vydrží. Bude to závisieť od vývoja ekonomiky firmy,“ doplnil Kubáček.

K zmene by malo dôjsť od augusta alebo septembra. Kým teraz si cestujúci kúpi bežný lístok na rýchlik z Bratislavy do Žiliny za 8,90 eura, po novom by to mohlo byť 9,80 eura. Veľa však bude závisieť od toho, o akého cestujúceho pôjde, keďže železnice sľubujú zaviesť zľavy. „Chceme uprednostniť ľudí, ktorí cestujú železnicou denne,“ doplnil Kubáček. Pracujúci či študenti by tak mali mať lístky lacnejšie ako príležitostní cestujúci. Menej budú platiť napríklad aj pasažieri, ktorí si kupujú cestovné cez internet.

Aké bude mať zdraženie presné dosahy na cestujúcich a výšku tržieb železničnej spoločnosti, zatiaľ nie je jasné. O presnej podobe návrhu bude ešte rezort rokovať v pondelok. Zámer zvýšenia cestovného bude musieť následne schváliť aj Úrad pre reguláciu železničnej dopravy.

O plánovanom desaťpercentnom zvýšení zatiaľ ministerstvo oficiálne nerokovalo ani s odborármi. „Detaily zámeru ešte nepoznáme,“ povedal František Petroci, šéf Odborového združenia železničiarov. Samotné zvyšovanie cien však podľa neho situáciu vo firme nezlepší. „Ale mechanizmus zliav mení celú filozofiu,“ uznal Petroci.

Osobný železničný dopravca predložil pred pár dňami ministerstvu dopravy zámer na vyšší rast cien lístkov vo vlakoch ako o desať percent, čo ministerstvo zamietlo „Domnievame sa, že nárast by mal byť menší. Pri súčasnej konkurencii autobusovej dopravy nie je treba veľmi výrazne zvyšovať cestovné. Mohlo by to ohroziť obsadenie vlakov,“ dodal Kubáček.

Od decembra tohto roka malo ešte dôjsť aj k ďalšiemu škrtaniu vlakov v regiónoch. Zmeny spred mesiaca totiž neobmedzili dostatočný počet spojov, s akým sa počítalo. To sa však nakoniec nestane. Železničiari znížia objem dopravy tak, že zo zmluvy so štátom vyjmú štyri InterCity vlaky, ktoré jazdia medzi Bratislavou a Košicami. Nebude ich tak financovať štát a vlaky si budú musieť na seba zarábať samy. Rezort dopravy odhaduje, že IC vlaky by mohli byť ziskové.

„IC vlaky budú vnímané ako komerčný produkt. Rozviažeme tak ruky Železničnej spoločnosti Slovensko,“ doplnil Kubáček. Cestovné v nich sa tak môže zvýšiť. Zároveň sa vlaky budú musieť snažiť nalákať do vagónov viac cestujúcich. Mali by preto zvyšovať kvalitu a komfort pre pasažierov.

Peniaze od štátu by tak mali smerovať len na ostatné druhy vlakov. Osobný železničný dopravca totiž spustil v tomto roku spolu s ďalšími dvomi železničnými firmami šetrenie. Firma má celkovú stratu približne 150 miliónov eur. Dopravca tak mal zoškrtať objem dopravy o približne dva milióny vlakokilometrov, z čoho nakoniec vyškrtal iba polovicu. Spoločnosť tak aj v tomto roku dosiahne stratu približne 10 miliónov eur, hoci pôvodný zámer počítal s jej vyrovnaným hospodárením.

Ďalším krokom je aj prepúšťanie zamestnancov. Celkovo by mala firma v priebehu štyroch rokov prepustiť približne šesťsto ľudí a všetky tri štátne železnice asi 5-tisíc železničiarov. Proti zmenám na železnici minulý týždeň v piatok štrajkovali strojvodcovia. Vláda však tvrdí, že vzhľadom na dlhy železníc nemôže konať inak.

3 debata chyba