Štát na úprave mýta stratí aj získa

Kilometre spoplatnených ciest pre kamióny a nákladiaky sa majú od júna podeliť na menší počet úsekov. Zo súčasných vyše 1 600 ich má po novom zostať len 823. Teda podobne ako ich bolo pri spúšťaní systému pred vyše rokom. Od šéfovania rezortu dopravy Jánom Figeľom (KDH) ide o najväčšiu zmenu v mýtnom systéme.

06.05.2011 16:45
Mýto, kamión Foto:
Ilustračné foto
debata

„Na dopravcov to nebude mať negatívny vplyv, ale výrazne to bude šetriť prostriedky štátu,“ opísal Martin Krajčovič, hovorca ministerstva dopravy. Majitelia nákladných áut preto so zmenou súhlasia. Novinka na spoplatnené kilometre ciest dosah mať nebude. Z pohľadu štátu však bude zmena na jednej strane prínosom, no na druhej môže štátna kasa stratiť.

Naďalej bude totiž platiť pravidlo, že nákladiaky neplatia za úsek, ktorý neprešli dokonca. V súčasnosti, keď je úsekov viac, priemerná dĺžka jedného je vyše kilometra. Po novom to však bude dva až dva a pol kilometra. Čiže vodičom sa nebudú účtovať väčšie úseky, z ktorých odbočia pred ich koncom. Výber mýta pre štát tak týmto krokom klesne.

„Výpadok z mýta bude do jedného milióna eur, no na transakciách sa ušetria rádovo milióny,“ zhodnotila Nora Gubková, hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti.

Na druhej strane totiž zmenou klesne aj počet takzvaných mýtnych transakcií. Teda prejazdov áut cez pomyslené mýtne brány. Menej úsekov bude totiž znamenať aj menej transakcií a za každú jednu štát mýtnej firme platí. Mýtny systém a zmluva so SkyTollom počítali pôvodne s počtom úsekov približne 850.

Keď sa vodičom prestal účtovať posledný neprejdený úsek, aby bolo mýto spravodlivejšie, štát začal na výbere tratiť. Úseky sa preto podelili na terajších 1¤600. Počet transakcií však narástol tak, že prekročil zmluvne dohodnutý počet. Štátnu kasu to vyšlo len za polovicu minulého roka na takmer dva milióny eur.

Okrem toho sa zaplatilo aj za samotné zavedenie zmien do praxe, keďže to mýtnej firme SkyToll prinieslo náklady navyše. To sa zopakuje aj v súčasnosti. SkyToll tvrdí, že do júna úpravu úsekov stihnúť nedokáže. „Termín je stanovený nereálne. Minulý rok, keď došlo k podobnému druhu úprav, trvali práce viac ako tri mesiace,“ vysvetlil Anton Bódis, hovorca spoločnosti SkyToll.

Rezort dopravy však chystá aj ďalšie zmeny v mýte. No tie sa už autodopravcom nepáčia. Od januára budúceho roku ministerstvo plánuje spoplatniť všetky cesty prvej triedy. Únia autodopravcov však tvrdí, že s návrhom bude súhlasiť jedine vtedy, ak mýto za tieto cesty klesne o polovicu. Návrh sa nepáči ani Česmadu, ktorý je zároveň aj proti zákazu pre nákladné autá nad 12 ton na jazdenie po cestách druhej a tretej triedy, ktorý sa tiež chystá od júna tohto roku.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba