Cesty sú nebezpečnejšie, peňazí na opravy niet

Zanedbané slovenské cesty ostanú po tohtoročnej zime ešte v horšom stave ako vlani. Kraje majú na opravy ciest druhej a tretej triedy vyčlenených približne toľko peňazí ako pred rokom.

24.01.2011 06:00 , aktualizované: 15:00
Doprava, cesta, rozkopávka, diera, zápcha Foto:
Ilustračné foto
debata (26)

Štátna Slovenská správa ciest s vplyvom KDH doplatila na vládne úspory a má obnovovať cesty prvej triedy s rozpočtom nižším o šestinu. Vlaňajší rok rekordný na dažde, sneh a výkyvy teplého a chladného počasia pritom z niektorých ciest úplne „vymietol“ asfalt.

Peniaze na údržbu ciest
Peniaze na údržbu ciest Peniaze na údržbu ciest

(kliknutím zväčšíte)

Kraje už teraz odhadujú, že na cestách druhej a tretej triedy nájdu na jar v porovnaní s vlaňajškom o 15 až 20 percent viac výtlkov. Opraviť ich nebude za čo. Napríklad banskobystrická župa má na opravy ciest vyčlenených asi desať miliónov eur a od obcí má už teraz nahlásené opravy desiatok úsekov, na ktoré by potrebovala vyše 150 miliónov eur.

V Slovenských Ďarmotách v okrese Veľký Krtíš je cesta podľa vodičov „ako ementál“, ale župa jej opravu stále odsúva. Na miestnom úrade sa množia sťažnosti vodičov, no obec s tým nepohne. Jednak jej kritické úseky nepatria a keby aj, náklady na opravu sú obrovské. Podobne je to aj inde na Slovensku.

„Finančné prostriedky určené na opravy ciest druhej a tretej triedy sú dlhodobo nepostačujúce a táto situácia sa ťahá už spred roka 2004, kedy sa štát týchto ciest radšej zbavil a presunul neriešený problém na samosprávne kraje,“ zhodnotil Boris Valašek zo Správy a údržby ciest Trnavského kraja.

Trnavský región si naplánoval na tento rok na opravy a údržbu ciest 5,9 milióna eur, čo je o 290-tisíc menej ako vlani. A je v tom započítaná aj letná údržba ciest. „Čiastka na opravu ciest nebude určite postačujúca,“ dodal Valašek.

Viac výtlkov v tomto roku už teraz odhaduje Prešovský, Banskobystrický, Nitriansky či Trenčiansky kraj. Pravdepodobne sa tak opravia len tie najnutnejšie. Prípadne sa budú financovať opravy výtlkov na úkor letnej údržby.

Jednotlivé kraje začínajú s opravou ciest už počas zimy. „Technológia používaná v tomto počasí je však asi trojnásobne drahšia ako bežná oprava výtlkov po zime,“ vysvetlila Veronika Fitzeková, hovorkyňa Prešovského kraja. Naprávajú sa tak skôr najfrekventova­nejšie cesty, zvyšok sa odkladá po skončení zimy. S riadnou opravou sa začína až v marci či apríli.

Menej peňazí pre cesty prvej triedy

S menšou sumou peňazí na údržbu a opravy obišli v tomto roku aj cesty prvej triedy. Kým vlani mal ich správca Slovenská správa ciest k dispozícii približne 32 miliónov eur, v tomto roku je to len 27 miliónov. „Skúsime požiadať ministerstvo dopravy o navýšenie rozpočtu,“ povedala Iveta Fedorová, hovorkyňa Slovenskej správy ciest.

Rezort dopravy pod vedením Jána Figeľa (KDH) necháva túto otázku otvorenú. „Výšku finančných prostriedkov na údržbu a opravy ciest I. triedy a diaľnic budeme ešte v priebehu tohto mesiaca konzultovať,“ dodal Martin Krajčovič, hovorca ministerstva dopravy.

Podľa odborníkov by však práve na cesty prvej triedy po zavedení mýta malo putovať na opravy a údržbu viac peňazí ako vlani. „Malo by to byť nastavené tak, aby výťažok z mýta smeroval správcovi cesty, na ktorej sa poplatok vyberá,“ opísal Jozef Drahovský, dopravný analytik.

Od januára 2009 je totiž na Slovensku spoplatnených približne 1500 kilometrov ciest prvej triedy. Kamióny sa ich však často snažia a obchádzať. Mnohí tvrdia, že za také nekvalitné a rozbité cesty nechcú platiť vysoké mýto. Jazdia tak po cestách druhej a tretej triedy, ktoré však nie sú na takú záťaž stavané a ničia sa ešte viac.

© Autorské práva vyhradené

26 debata chyba