Dlh štátnych železníc siaha k miliarde eur

Zadlženie všetkých troch štátnych železničných spoločností sa začína približovať k miliarde eur.

20.01.2011 14:53
Peniaze, euro, kalkulačka, dane Foto:
Ilustračné foto
debata (1)

Osobný aj nákladný dopravca spolu so správcom koľajníc majú dlhy celkovo za približne 950 miliónov eur. Vychádza to z analýzy železničných spoločností, ktorú na rokovaní v stredu schválila vláda. Po nej by mala na budúci týždeň dostať aj celkový program obnovy týchto firiem. Podľa neho bude jasné, koľko železničiarov prepustia a ktoré vlaky vyškrtajú z cestovných poriadkov.

„Železničné spoločnosti sú v alarmujúcom stave spôsobenom zlým riadením počas 18 rokov,“ povedala premiérka Iveta Radičová (SDKÚ).

Okrem neefektívneho hospodárenia vo firmách spojeného s predraženými tendrami je za to zodpovedný aj štát. Vlády roky neriešili problémy na železniciach, neplatili ani za objednané vlaky. Výsledkom je tak opotrebovaná a zastaraná železnica, ktorá si vyžaduje vysoké náklady. Aj napriek tomu premiérka načas zastavila ozdravené kroky, ktoré už firmy rozbehli. Osobný dopravca Železničná spoločnosť Slovensko ohlásil ešte pred koncom minulého roka, že sa chystá vyškrtať päť percent objemu dopravy. Zrušiť sa tak mali spoje na 25 tratiach. Zároveň sa vo firme pripravovalo prepúšťanie. Podľa odborárov malo byť ohrozených približne päťsto zamestnancov.

Správca koľajníc Železnice Slovenskej republiky mal zase uvažovať o prepustení približne 1 700 železni­čiarov. Nákladný dopravca Cargo zatiaľ ako jediný priznal, že v tomto roku plánoval prepustiť približne pätinu, teda asi dvetisíc ľudí. Celkovo tak môže prísť o prácu približneštyritisíc železničiarov. Nateraz sú však aj tieto kroky zastavené. „Žiadne prepúšťanie sa nebude diať do okamihu, kým nebude schválený program revitalizácie spoločností,“ dodala Radičová. Podobne je to aj s rušením vlakov. Nakoniec však zadlžené firmy k takým krokom pravdepodobne pristúpia.

Ak by chcel totiž štát zabrániť prepúšťaniu a škrtaniu vlakov, musel by do železničných spoločností naliať ďalšie peniaze. Už na tento rok pritom prisľúbil Železniciam SR a osobnému dopravcovi o 135 miliónov eur viac ako vlani.

Aj podľa odborníkov sú potrebné razantné kroky vo všetkých troch spoločnostiach. „Treba zoškrtať neefektívne spoje a pracovné miesta. Čím skôr sa tak stane, tým lepšie,“ povedal Peter Goliaš z Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy INEKO.

Zároveň navrhuje zvýšiť ceny cestovného. „Efektívnejšie by bolo, keby vláda dotovala ceny adresne chudobnejším ľuďom. Teda cez zľavy napríklad pre študentov a dôchodcov a nie udržiavať plošne nízke ceny,“ dodal Goliaš.

O možnom zvyšovaní cestovného sa na železnici hovorí už od jesene minulého roka. Železničná spoločnosť Slovensko túto možnosť v priebehu roka 2011 nevylúčila.

1 debata chyba