Motorovú daň zvýšilo šesť krajov

Cestovanie v diaľkových autobusoch, sťahovanie či preprava tovaru a materiálu môžu v tomto roku zdražieť. Šesť z ôsmich krajov totiž od januára zvyšuje daň z motorových vozidiel.

12.01.2011 15:08
uzávera, kamión Foto: ,
Ilustračné foto
debata

Ide o bývalú cestnú daň, ktorú platia všetky nákladné autá a autobusy a tiež osobné autá, ktoré používajú podnikatelia. Regióny ju zdvihli priemerne o desať percent, Bratislavský kraj až o 15 percent.

Ako sa zmení daň z motorových vozidiel
Banskobystrický kraj + 5 %
Bratislavský kraj + 15 %
Košický kraj + 10 %
Nitriansky kraj + 10 %
Prešovský kraj 0 %
Trenčiansky kraj 0 %
Trnavský kraj + 10 %
Žilianksý kraj + 10 %

„Kto nezvýši ceny, neprežije,“ tvrdí Pavol Jančovič, prezident Združenia autodopravcov Česmad. Komu sa tak nepodarilo urobiť doteraz, mal by to podľa neho spraviť čím skôr.

„Firmám to môže narobiť problémy. A nielen pre vyššiu cestnú daň, ale aj pre zvyšovanie cien nafty,“ dodal Jančovič. Rástla tiež daň z pridanej hodnoty a už druhý rok sa vyberá na spoplatnených cestách mýto.

Medzi majiteľmi dopravných spoločností sa preto situácia vyhrocuje. „Celkovo sú podmienky pre dopravcov zlé, nevylučujeme preto ani protesty,“ upozornil Jančovič. Možné zopakovanie minuloročných protestov už avizovalo aj ďalšie združenie autodopravcov UNAS, ktoré zastrešovalo blokovanie ciest pre mýto.

Dopravcovia tak musia zaplatiť novú motorovú daň do konca januára 2012. Do konca tohto mesiaca zaplatia ešte podľa minuloročnej sadzby, keďže daň sa úhrádza spätne. Najvýhodnejším krajom sa v tomto roku stal Banskobystrický. Motorová daň tu išla hore len o päť percent. Bratislavský región ju zvyšoval o 15 percent. Ďalšie štyri kraje pristúpili k 10–percentnému navýšeniu. Jedine Trenčiansky a Prešovský región motorovú daň nezmenili.

Dôvodom zvyšovania dane je podľa krajov potreba opravovať poškodené cesty. Zničili ich povodne, ale aj presun nákladnej dopravy zo spoplatnených ciest po zavedení mýta. „Naposledy sme zvyšovali daň v roku 2007. Premávkou ťažkej nákladnej dopravy je však poškodených 25 percent z celkového počtu ciest druhej a tretej triedy v kraji,“ vymenoval Patrik Velšic z Trnavského kraja.

Niektoré kraje už teraz vedia vyčísliť, koľko im vyššia daň prinesie do župných rozpočtov. „Zvýšenie dane by malo do tohtoročného rozpočtu priniesť 800–tisíc eur,“ uviedol Stanislav Katrinec z Nitrianskeho kraja. Len v roku 2010 však putovalo podľa neho na opravu ciest o 3,5 milióna eur viac, ako sa na dani z motorových vozidiel vyzbieralo.

debata chyba