Fico: Koalícia oddiali výstavbu diaľnic o tri-štyri roky

Predseda opozičného Smeru-SD Robert Fico by na mieste ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) odstúpil z funkcie, pretože by sa prepadol od hanby. Fico to vyhlásil v reakcii na pondelkovú Koaličnú radu, ktorá rozhodla, že tretí balík na výstavbu časti diaľnice D1 cez projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP) nebude.

14.12.2010 14:05
Robert Fico Foto:
Šéf Smeru Robert Fico
debata (123)

„Keby bol Figeľ politik s určitým rozmerom, tak by zložil funkciu. Prehral úplne všetko na ministerstve dopravy. Na čo tam teraz je? Čo tam bude robiť? Merať Vážneho koberec?“ pýtal sa expremiér. Je presvedčený, že Koaličná rada s lídrom KDH vytrela podlahu.

Rozhodnutie koaličných lídrov vníma ako odloženie výstavby diaľnic minimálne o tri až štyri roky.

„Pokiaľ ide o tretí balík, stavebné povolenie je v háji, tri roky tvrdej roboty sú v podstate hodené do koša. A oni sa kľudne posadia a povedia, že my sme výstavbu nezastavili, to je iba rozhodnutie stavať lacnejšie a rýchlejšie,“ povedal Fico. On sa však domnieva, že rýchlejšie nebude nič. „Ani do dvoch rokov nezakopnú, pretože ak to budú znovu retendrovať, tak si viem predstaviť súdne spory a námietky firiem, ktoré nebudú úspešné,“ dodal. O týchto otázkach bude Smer-SD hovoriť aj na štvrtkovej mimoriadnej schôdzi parlamentu, ktorú zvolal šéf NR SR Richard Sulík (SaS) práve na podnet poslancov tejto opozičnej strany.

Podľa záverov rokovaní Koaličnej rady sa bude takmer 30-kilometrová časť diaľnice D1, ktorú malo celú postaviť súkromné konzorcium, stavať postupne po menších úsekoch. „Diaľnica D1 potrebuje kompletizáciu,“ konštatoval Figeľ. Prvá časť cestnej komunikácie, tunel Višňové, sa má začať stavať na budúci rok s termínom dokončenia – rok 2016. „Jeho financovanie bude vykryté z európskych fondov a štátneho rozpočtu,“ dodal. Z eurofondov pôjde na tento tunel 400 miliónov eur.

Výstavba zvyšných častí diaľnice sa začne do dvoch rokov tak, aby boli sfinalizované tiež v roku 2016. Tieto úseky budú podľa Figeľa nanovo vytendrované cez PPP alebo klasické verejné obstarávania.

Pôvodne malo časť diaľnice D1 medzi Hričovským Podhradím a Dubnou Skalou postaviť konzorcium na čele s nemeckou spoločnosťou Hochtief. V prípade realizácie projektu malo dostať v priebehu 30 rokov približne 8,5 miliardy eur, ponúkalo však tretinové zníženie ceny. Podľa premiérky Ivety Radičovej (SDKÚ-DS) bude teraz výstavba 30-kilometrového úseku lacnejšia približne o 3 miliardy eur.

Konzorciu, ktoré malo pôvodne diaľnicu postaviť, chce Figeľ uhradiť iba doteraz zrealizované práce. „S tým počíta zmluva a s tým počíta aj celý právny vzťah,“ konštatoval. Ministerstvo tak pravdepodobne neuvažuje o možnej žalobe zo strany konzorcia.

123 debata chyba