Česi chcú rozšíriť mýto na všetky cesty I. triedy, rátajú aj so stratou

Český minister dopravy Vít Bárta je presvedčený, že sa v dohľadnej dobe podarí "maximálne plošne" rozšíriť mýtny systém z diaľnic na všetky cesty prvej triedy a niektoré cesty nižších tried. Zároveň dodal, že systém na krajských cestách bude mať najmä regulačnú funkciu, finančne bude stratový.

28.11.2010 20:38
Koruna Foto:
Ilustračné foto
debata (4)

„Príjem z toho, že bude mýto na dvojkách a trojkách, nie je príjem, ten systém bude sankčný, bude stáť množstvo peňazí, to je potrebné hneď povedať. Jednotky zarábajú iba niektoré, spoplatnenie väčšej časti jednotiek bude v zásade v systéme dotované,“ uviedol Bárta v Českej televízii.

Kraje, ktorým patria cesty druhej a tretej triedy, naopak, vidia v rozšírení mýta zdroj peňazí pre svoje rozpočty. Krajskí hajtmani volajú po rozšírení mýta aj preto, že majú obavy z obchádzania spoplatnených diaľničných úsekov po januárovom zvýšení mýtnych sadzieb.

„Nepôjdeme do systému, kde by náklady boli vyššie ako výnosy,“ povedal juhomoravský hajtman a predseda asociácie krajov Michal Hašek. Dodal, že krajom ide o zabezpečenie stabilného zdroja príjmov pre „všetkých budúcich hajtmanov“ na to, aby mohli opravovať krajskú cestnú sieť. Podľa neho by hajtmani dali prednosť satelitnému systému, ktorý nevyžaduje stavbu mýtnych brán.

O stratovosti mýta na krajských cestách sú presvedčení aj oslovení odborníci. „Dopravné výkony na cestách nižších tried nie sú tak vysoké, aby sa výber mýta vyplatil,“ uviedol v septembrovej ankete riaditeľ Centra dopravného výskumu Karel Pospíšil. Podobne sa vyjadril aj Petr Moos z dopravnej fakulty ČVUT.

Mýtne sa v ČR zatiaľ vyberá na približne 1100 km diaľnic a rýchlostných ciest a na 180 km ciest I. triedy. Ministerstvo dopravy nedávno požiadalo firmy, pôsobiace na európskom trhu, aby predložili predbežné ponuky na spoplatnenie ďalších niekoľko tisíc kilometrov ciest nižších tried.

Podľa Bártu prišlo deväť návrhov s rôznymi technológiami. Najčastejšie sa hovorí o satelitnom spoplatnení, ktoré by sa prepojilo s mikrovlnným systémom na diaľniciach. Mikrovlnný systém postavila a prevádzkuje spoločnosť Kapsch. Vznikol by takzvaný hybrid. „Každé rozšírenie systému tak znamená dohodu s Kapschom,“ uviedol Bárta.

Teoreticky podľa neho môžu vzniknúť aj dva oddelene fungujúce systémy, takýto variant však minister považuje za Kocúrkovo. „Mám záujem, aby rozšírenie bolo maximálne plošné, to znamená nielen všetky jednotky, ale aj vybrané dvojky a viem si predstaviť hneď aj niektoré vybrané trojky. Chcem, aby to bol jeden balík,“ dodal minister.

4 debata chyba