Diaľnica sa asi začne stavať aj pri Martine

Výstavby novej diaľnice sa v budúcom roku pravdepodobne dočkajú aj Martinčania. Ministerstvo dopravy by totiž okrem pôvodne ohlásených úsekov D1 chcelo spustiť aj stavbu na trase od Dubnej Skaly po Turany.

29.10.2010 11:13
debata (100)

Vyše 16-kilometrová časť diaľnice bola donedávna súčasťou takzvaného prvého balíka verejno-súkromných PPP projektov na trase medzi Martinom a Prešovom, ktoré však stroskotali. Rezort dopravy chce preto stavať diaľnicu prevažne za štátne a eurofondové peniaze.

„Robíme všetko pre to, aby sme spustili v budúcom roku výstavbu aj na úseku medzi Dubnou Skalou a Turanmi, ale závisí to od prerozdelenia eurofondov,“ uviedol Martin Krajčovič, hovorca ministerstva dopravy. Doteraz sa pritom počítalo s budúcoročným spustením výstavby úsekov na D1 v dĺžke 45 kilometrov, a to pri Prešove, Levoči a Ružomberku.

„Na budúci týždeň bude vyhlásená verejná súťaž na dozor na výstavbu úseku od Jánoviec po Jablonov a následne aj súťaž na zhotoviteľa. Na prelome rokov tiež na úseky od Fričoviec po Sviniu a z Hubovej po Ivachnovú,“ doplnil Ján Figeľ, minister dopravy. Tieto časti diaľnice by mali byť pritom podľa ministerstva dopravy dokončené do troch rokov.

Okrem štátnych a eurofondových peňazí by sa mala spustiť aj výstavba diaľnice zo súkromných zdrojov. Ide o 30-kilometrový úsek na D1 medzi Žilinou a Martinom, ktorý tvorí takzvaný tretí PPP projekt. Ministerstvu sa podarilo pred pár dňami dohodnúť so stavebnou firmou Hochtief 30-percentnú zľavu na výstavbu cesty.

Na budúci týždeň sa tak začnú konečné rokovania. Podľa ministra je reálne, že by sa výstavba druhej súkromnej diaľnice spustila na jar 2011. Ide o najnáročnejší úsek na D1, ktorý má na trase množstvo tunelov. Výstavba si preto vyžiada podľa odhadov štyri a pol až päť rokov.

V plánoch na výstavbu v budúcom roku má ministerstvo dopravy ešte vyše šesťkilometrový obchvat Žiaru nad Hronom. Celkovo by sa tak mal rezort v roku 2011 pustiť do stavby takmer stovky kilometrov štvorprúdoviek.

Ministerstvo bude mať pritom v budúcom roku na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest 670 miliónov eur zo štátneho rozpočtu. Ďalších 400 miliónov by malo smerovať z eurofondov, ktoré sa nevyčerpali v tomto roku. Ďalších niekoľko sto miliónov eur by mohlo ešte doprave poputovať prerozdelením eurofondov od ostatných ministerstiev.

Facebook X.com 100 debata chyba Newsletter