Na diaľnice majú prispieť roľníci

Výstavba diaľnic a rýchlostných ciest pôjde pravdepodobne aj na úkor poľnohospodárov. Podľa informácií denníka Pravda by mala práve časť financií z eurofondov potrebná na výstavbu infraštruktúry smerovať z rezortu pôdohospodárstva, životného prostredia a regionálneho rozvoja.

17.09.2010 12:07
Diaľnica, kamión Foto:
Po zrušení PPP projektov hľadá vláda na diaľnice peniaze inde. Zamerala sa na rezorty, ktoré rozdeľujú peniaze z eurofondov.
debata (20)

Rezort dopravy chce použiť eurofondy namiesto verejno–súkromných (PPP) projektov. Rezort pôdohospodárstva Zsolta Simona (Most) však tvrdí, že chce z európskych peňazí hasiť najmä škody po povodniach.

„Z plánu rozvoja vidieka nie je možné presunúť finančné prostriedky. V rámci ministerstva sa snažíme prioritne prerozdeliť zdroje na protipovodňové opatrenia, ktoré sú v našej gescii a sú aj prioritou vlády,“ uviedla Katarína Ďurica, hovorkyňa ministerstva pôdohospodárstva. Zháňať eurofondové peniaze medzi jednotlivými rezortmi sa vybral práve minister dopravy Ján Figeľ. Úspešnosť jeho rokovaní by mala byť známa do konca septembra. Šancu, že ostatné ministerstvá sa vzdajú financií na úkor diaľnic, vidí reálne aj samotná premiérka Iveta Radičová.

Ako jediné sa však s pomocou na výstavbu diaľnic netají iba ministerstvo financií. „Aj rezort financií sa mieni podieľať na znovurozdelení peňazí z vlastných programov smerom k výstavbe diaľnic. Otázka sa však musí vyriešiť komplexne na úrovni vlády,“ vysvetlil Martin Jaroš, hovorca ministerstva financií.

Ostatné ministerstvá sú zatiaľ k tejto otázke zdržanlivé. Aká suma by nakoniec mohla skončiť na ministerstve dopravy a odkiaľ bude putovať, zatiaľ nechce spresniť ani samotný rezort dopravy. „Ide o prostriedky, ktoré nie sú buď zazmluvnené, alebo by boli lepšie využité na regionálny rozvoj práve cez infraštruktúru. Rokujeme o tom najmä s ministerstvom financií. Malo by ísť o niekoľko stoviek miliónov eur,“ doplnil Martin Krajčovič, hovorca ministerstva dopravy. Ako prvé by mali peniaze z európskych fondov smerovať na stavbu úsekov diaľnice D1 pri Levoči a Ružomberku, ako aj na rýchlostnú cestu R2 pri Žiari nad Hronom a na opravy ciest prvej triedy.

Celkovo má Slovensko z eurofondov na roky 2007 až 2013 k dispozícii 11,4 miliardy eur. Z tejto sumy sa ku koncu júla vyčerpala necelá miliarda eur.

Najväčšiu časť z financií určených pre Slovensko dostalo ministerstvo dopravy – 3,2 miliardy eur. Na samotnú výstavbu diaľnic či rýchlostných ciest, alebo ciest prvej triedy môže rezort dopravy minúť 1,7 miliardy. Doteraz mu ostala približne jedna miliarda, čo na plány novej vlády vo výstavbe diaľnic nestačí.

20 debata chyba