Diaľnice sú predražené, tvrdí Švejna. Chce ich zlacniť peniazmi z DSS

Výstavba diaľnic a ciest na Slovensku musí byť podstatne lacnejšia, pretože je predražená, tvrdí štátny tajomník ministerstva dopravy Ivan Švejna (Most-Híd).

18.07.2010 14:57
Ivan Švejna, reforma, dôchodok, DSS, Most-Híd Foto:
debata (111)

„Drahšie sú evidentne a našou úlohou je ich zlacniť, alebo za tie isté peniaze postaviť viacej kilometrov. To je priorita hlavne teraz, keď je štát v takom finančnom stave,“ povedal Švejna.

Podpredseda Mosta-Híd pre ekonomiku je presvedčený, že ceny diaľnic by boli reálnejšie, keby vo verejných obstarávaniach bola väčšia a kvalitnejšia konkurencia. „To je základ. V rámci možností na to treba využiť eurofondy. Aj keď to nie je zázračné riešenie, musí byť aj spolufinancovanie,“ uviedol ďalej Švejna.

Bývalý predseda Správnej rady Nadácie F. A. Hayeka je autorom myšlienky financovania výstavby diaľnic z prostriedkov uložených v penzijných fondoch. „Keď sme pripravovali 2. pilier, už vtedy som to mal premyslené tak, že keď budú nakopené peniaze v dôchodcovských správcovských spoločnostiach (DSS), treba ich investovať do dlhodobých projektov. Ide totiž o dlhé peniaze. Vtedy som sa o tom nebavil, lebo neboli peniaze na účtoch. Ale teraz je na nich už okolo 3,4 mld. eur,“ dodáva Švejna.

Štátny tajomník tvrdí, že financovanie projektov z penzijných fondov je najmenej rizikové, keďže majiteľom cestnej infraštruktúry je štát. Preto v nich nie je podľa neho ani veľký výnos, keďže DSS-ky požičiavajú peniaze rôznym spôsobom za malú maržu. „De facto ručiteľom je štát. Je to bezriziková investícia. Podľa mňa DSS-ky dajú na to od 20 do 25 % peňazí. Peniaze v nich budú narastať, bude ich stále viac a viac až do chvíle, keď začnú ubúdať a začnú z nich vyplácať dôchodky,“ pokračoval Švejna. Tak to podľa neho bude najbližších 10 až 15 rokov.

Podľa štátneho tajomníka nová vládna koalícia výstavbu diaľnic v žiadnom prípade nezastaví, musia sa však stavať za primeranú cenu. „Nemôžeme platiť peniaze za to, že niečo je o rok rýchlejšie a pritom nás to vyjde viacej, ako keby to bolo dokončené o rok neskôr,“ hovorí Švejna.

V súvislosti s diaľničnými PPP projektmi povedal, že to nie je zlá myšlienka, problémy sa však skrývajú v detailoch, ako sa realizujú. Za terajších podmienok, dodal, sú strašne predražené. Ministerstvo dopravy bude podľa neho hľadať pozitívne riešenie problému, čo s PPP projektmi ďalej.

„Okrem odbornosti je dôležitá manažérska zručnosť, skúsenosť s tým, ako sa presadzujú veci. A to je niekedy oveľa dôležitejšie, než keď niekto povie či je odborník na niečo,“ povedal Švejna o predpokladoch na prácu vo vedení rezortu dopravy. „Oboznamujeme sa so situáciou a začali sme inventúru. Záleží od toho, ako nám budú ľudia nápomocní, ako rýchlo sa dostaneme k informáciám,“ do­dal.

Ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) považuje Švejna za schopného organizátora, ktorý získal cenné skúsenosti pri pôsobení v Európskej komisii. „Vie rozdeliť prácu. Je tímový hráč. Dôležité je, že je aj predsedom koaličnej strany. Proste váha. Nie je to človek niekoho, nie je žiaden veľkopodnikateľ ani človek iného veľkopodnikateľa,“ zdôrazňuje štátny tajomník. Švejna očakáva, že rezort dopravy bude mať váhu a veľa vecí sa podarí uskutočniť. Za dôležité označil určenie si úloh a priorít v rezortnej časti pripravovaného vládneho programu.

111 debata chyba