Kamionisti doplácajú na kolapsy mýta

Majitelia nákladných áut či autobusov majú z fungovania slovenského mýtneho systému hlavu v smútku. Šesť mesiacov od spustenia systém nefunguje a vodiči musia riskovať vysoké pokuty. Najčastejšie je to v prípade firiem, ktoré mýto platia cez predplatené kredity. Tie si kamionisti a autobusári dobíjajú podobne ako pri mobilných telefónoch. Následne sa im z kreditu odráta suma za každý prejdený platený úsek.

24.06.2010 11:51
Kamión a mýto Foto:
Ilustračné foto
debata (8)

Keď však autá zastanú na pumpe a chcú kredity doplniť o eurá, často dostávajú odpoveď: „Dobíjať sa nedá, systém nefunguje. Netušíme dokedy.“ Tento mesiac sa to stalo už najmenej dvakrát. Pritom platí zákaz jazdiť po platených cestách bez eur na kredite.

„V nedeľu nadránom som viezol autobus s päťdesiatimi ľuďmi z Bratislavy. Peniaze na kredite mi dochádzali pri Ružomberku, chcel som si ho dobiť na benzínovej pumpe. Nedalo sa, vypadol celý systém a kredit sa dobiť nedal. Obsluha netušila prečo,“ povedal Jozef Mihál zo Širokého pri Prešove, ktorý má autobusovú spoločnosť.

Autobus plný ľudí mal čakať, kým sa mýtny systém spustí. Alebo pokračovať v ceste a riskovať pokutu do 1 650 eur za to, že jazdí načierno. „Ako vysvetlíte 50 ľuďom nadránom v autobuse, že majú čakať možno celé hodiny. A nie je jasné dokedy. Pracovníčky pumpy nás posielali ďalej, vraj pokuta nehrozí, ak nefunguje celý systém,“ dodal Mihál. Nikto mu nevedel dať doklad o tom, čo sa stalo. Mýtna polícia by mohla, ale nemusela tvrdeniu vodiča uveriť.

O deň neskôr išiel podnikateľ kredit dobiť doma v Prešove. „Nechcel som jazdiť načierno, tak som odmontoval mýtny prístroj z autobusu a v osobnom aute ho doviezol na dobitie. Ukázalo sa, že na kredite mám mínus 8,5 eura. A dali mi pokutu 5 eur,“ vysvetľoval Mihál. Pokuta je pre neho nepochopiteľná, po platených cestách šiel bez kreditu, ale nie vlastnou vinou. Na telefónnej linke SkyTollu mu odporučili reklamáciu. „Možno mi to uznajú. Ale bez dokladu o nefungujúcom systéme? Neviem, ako takú udalosť vôbec reklamovať,“ ukončil Mihál.

Mýtna firma SkyToll uviedla, že šlo o plánovanú odstávku, o ktorej vopred informovali. „Od začiatku roka prebieha výber mýta pre štát nepretržite bez akýchkoľvek obmedzení,“ dodala Lenka Lendacká, mediálna zástupkyňa spoločnosti SkyToll.

Výpadok systému však zaregistrovali dopravcovia aj v piatok 4. júna. Kredit sa nedal dobíjať na viacerých miestach Slovenska, čo Pravde potvrdili dvaja nákladní dopravcovia. „Celé dopoludnie sa nedalo dobiť mýto v Lučenci. Mali sme pritom auto uviaznuté na východnom Slovensku, kde boli rozsiahle záplavy. Potrebovali sme ho dostať späť. Neplatené cesty však boli zaplavené a na diaľnicu sa bez peňazí ísť nemohlo,“ uviedla Jana Sarvašová, majiteľka firmy Sajma.

Napoludnie sa jej kredit konečne podarilo dobiť. „Bola to patová situácia, pre nemožnosť dobiť si mýtny kredit hrozilo, že náš kamión zaplaví voda. Kto by nám potom nahradil škody?“ pýta sa Sarvašová. V podobnej situácii sa pritom ocitla už tretíkrát. V ten istý deň mal problém s dobíjaním kreditu aj Ján Iľaš, majiteľ dopravnej firmy z Levoče. Firma SkyToll problémy priznala, dôvodom mali byť záplavy, a teda „vyššia moc“.

8 debata chyba