Do volieb vláda prestrihne ešte štyri diaľničné pásky

Predvolebné strihanie pások na diaľniciach vrcholí. Do júnového termínu volieb budú vládni politici otvárať ešte minimálne štyri diaľničné úseky. Pre vodičov to predstavuje vyše 25 kilometrov nových ciest. Budú tak môcť jazdiť po nových úsekoch pri Považskej Bystrici a medzi Popradom a Prešovom na východnom Slovensku.

19.05.2010 07:01
Šesťpruhová diaľnica D1 - otvorenie Foto:
Župan Bratislavského kraja Vladimír Bajan (vľavo), minister vnútra Robert Kaliňák (v strede) a premiér Robert Fico v červených rukavičkách koncom minulého roka odlepili dočasné pásy pri otvorení šiestich pruhov na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou.
debata (87)

Otváranie nových diaľnic pred voľbami obľubovali všetky doterajšie slovenské vlády. Národná diaľničná spoločnosť v utorok hodnotila tempo stavania za posledné štyri roky. „Začali sme výstavbu 241 kilometrov diaľnic, čo je 27 úsekov,“ tvrdil šéf diaľničnej spoločnosti a vládny splnomocnenec pre stavanie diaľnic Igor Choma. Ešte pred týždňom na zasadnutí vlády však uvádzal, že sa podarilo rozbehnúť až 270 kilometrov diaľnic.

Do úspechov pritom započítal aj súkromné cesty, ktoré stále nemajú vyskladané financie a termíny dokončenia a reálne sa nepovažujú za odobrené stavby. A započítali sa aj dve cesty, ktoré sa začnú stavať najskôr v druhom polroku, teda až po voľbách.

Napriek zvyšovaniu tempa stavania ciest diaľničná spoločnosť otáľa s ukončením súťaže o stavbu diaľnice D3 pri Žiline a rýchlostnej cesty R4 pri Košiciach, dokopy v dĺžke vyše 20 kilometrov. V oboch tendroch má štát na stole ponuky už niekoľko mesiacov, ale víťaza nevyhlásil. Komisiu prekvapila najnižšia ponuky firmy Skanska, bola vraj príliš nízka. „Ponuka Skansky je o 34 percent nižšia ako štátna expertíza,“ pripustil Choma. Štát odhadoval, že výstavba diaľnice vyjde na 263 miliónov eur, firma ponúkla 163 miliónov. Okolo tendrov sa rozpútal výrazný konkurenčný boj. Iné stavebné firmy označili najlacnejšiu ponuku za podhodnotenú. Naopak, Skanska uviedla, že cena je reálna.

Choma odmieta, že by odďaľovanie vyhodnotenia diaľničných tendrov súviselo so sporom stavebných firiem. „Najneskôr do dvoch mesiacov by sa mala výstavba na oboch úsekoch ciest začať,“ tvrdil Choma. Problémom je kontrola Úradu pre verejné obstarávanie, ktorý skúma zákonnosť štátnych súťaží.

Diaľničná spoločnosť sa snažila spočítať aj koľko diaľnic dokončila za posledné štyri roky. Kým vo vládnom materiáli pred týždňom ešte uvádzala 135 kilometrov diaľnic sprejazdnených pre vodičov do júna, v utorok prezentovala už 147 kilometrov.

Choma uvádzal, že tempo dokončovania bolo 1,6–násobné oproti dvom predošlým vládam Mikuláša Dzurindu. Podľa prepočtov Pravdy z balíka novootvorených ciest za posledné štyri roky vyše 90 kilometrov začala ešte predchádzajúca vláda, a viac ako polovica týchto stavieb už bola aj značne rozostavaná.

Výstavba diaľnic za súčasnej vlády od júna 2006 do júna 2010

  • súčasná vláda rozbehla doteraz výstavbu spolu 111,7 kilometra diaľnic, z toho však takmer polovicu, 52,9 kilometra, tvorí súkromná diaľnica medzi Nitrou a Banskou Bystricou stavaná cez projekty verejno–súkromného partnerstva
  • súčasná vláda začala a zároveň aj dokončila 33,6 kilometra diaľnic a rýchlostných ciest
  • sprejazdnených pre vodičov bolo 135,9 kilometra diaľnic od nástupu vlády v júni 2006
  • z toho sa však súčasná vláda väčšou časťou pričinila o 41,6 kilometra a zvyšných 94,3 kilometra sa začalo stavať za predošlej vlády (vyše 65 kilometrov už bolo značne rozbehnutých)
  • vláda má rozpracované ešte dve súkromné diaľnice cez PPP projekty v dĺžke 100 kilometrov, zatiaľ však projekty nie sú finančne uzavreté
87 debata chyba