Analýza potvrdila výhodnosť PPP projektov, tvrdí štát

Projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP) na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest sú podľa ministerstva dopravy výhodnejšie, ako ich budovanie prostredníctvom klasického verejného obstarávania. Tvrdí to analýza, o ktorej bude v stredu rokovať vláda.

04.05.2010 20:08
Diaľnica pri Žiline Foto:
Ilustračné foto
debata (51)

Médiá a opozícia nedávno upozornili, že PPP projekty sú predražené a štát by ho údajne dokázal financovať za výhodnejších podmienok.

Vláda chce PPP projektmi dobudovať chýbajúce úseky diaľnice od Žiliny na východ Slovenska, ako aj rýchlostnú cestu od Nitry do Banskej Bystrice. Súkromní investori by mali cesty postaviť a prevádzkovať, štát bude investíciu splácať 30 rokov.

Z analýzy vyplýva, že hodnota PPP projektov v súčasných cenách dosahuje 5,6 miliardy eur, pri klasickom obstarávaní by to bolo 5,79 miliardy eur. Do výpočtu experti zahrnuli napríklad stratu z mýtnych poplatkov, pretože cesty by prostredníctvom PPP projektov mali byť postavené rýchlejšie. Okrem toho počítali s nákladmi na odstraňovanie dopravných nehôd, ekologickými dopadmi či ekonomickými stratami regiónov pre chýbajúcu dopravnú infraštruktúru.

Vláda PPP projekty obhajuje napriek tomu, že sa pre finančnú krízu ich financovanie skomplikovalo. Pre chýbajúce úvery sa stále nepodarilo uzavrieť finančné krytie úsekov diaľnice od severoslovenskej Dubnej skaly smerom na Košice. Projekt sa podľa opozície predraží. Opozičné strany tiež navrhli, aby vláda využívala aj iné spôsoby financovania stavby ciest. Ministerstvo dopravy PPP projekty presadzuje aj preto, že sa ich hodnota priamo nezapočítava do štátneho dlhu.

51 debata chyba