SDKÚ hrozí kvôli PPP žalobami. Vážny považuje cenu za správnu

Opozičná SDKÚ-DS je pripravená v prípade finančného uzavretia prvého balíka PPP projektov na výstavbu diaľnic podať trestné oznámenie pre podozrenie zo spáchania trestného činu zneužívania právomoci verejného činiteľa na premiéra Roberta Fica, ministra dopravy Ľubomíra Vážneho a ministra financií Jána Počiatka. Uviedol to v utorok podpredseda strany Ivan Mikloš.

27.04.2010 11:57 , aktualizované: 13:08
Výstavba diaľnice pri Žiline Foto:
Ilustračné foto
debata (37)

Zároveň vyzval vládu, aby nepredlžovala a nepredražovala výstavbu diaľnic. Podľa SDKÚ-DS existuje viacero možností ako stavať diaľnice efektívnejšie. „Vláda Roberta Fica sprivatizovala diaľnice, pretože stavia diaľnice takmer výlučne len cez PPP projekty, ktoré sú predražené a navyše trvajú dlhšie,“ konštatoval Mikloš.

SDKÚ-DS má podľa poslanca Ivana Štefanca aj podozrenie, že s údajmi, na základe ktorých odsúhlasila vláda výstavbu diaľnic cez PPP projekty, sa manipulovalo. Jednou z ciest ako stavať diaľnice rýchlejšie a lacnejšie je podľa Mikloša väčšie využívanie eurofondov, ktoré sa podľa jeho slov v súčasnosti čerpajú nedostatočne. Rovnako by bolo pre štát podľa neho výhodnejšie požičať si peniaze na výstavbu diaľnic priamo na finančných trhoch. Ako jednu z ciest k efektívnejšej výstavbe diaľnic vidí SDKÚ-DS aj zrýchlenie rozhodovacích procesov vlády a Národnej diaľničnej spoločnosti.

Vážny: Cena za súkromné diaľnice je správna

Vyhlásenia opozičných strán ohľadom finančného uzatvárania prvého balíka PPP projektov na výstavbu diaľnic sú podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho „predvolebnou demagógiou a strašiakom, ktorý sa tu vyťahuje“. Povedal to v reakcii na výzvy opozičných strán, aby vláda tento balík PPP projektov tesne pred voľbami neuzatvárala, pretože je to pre Slovensko finančne nevýhodné.

SDKÚ-DS dokonca vyhlásila, že je pripravená v prípade finančného uzavretia balíka podať trestné oznámenie na Vážneho, ale aj premiéra Roberta Fica a ministra financií Jána Počiatka pre podozrenie zo spáchania trestného činu zneužívania právomoci verejného činiteľa. Vážny opozičnej SDKÚ-DS len odkázal, že každý kto vie o trestnom čine, má povinnosť podať trestné oznámenie.

„KDH zrejme chce, aby sme z východu Slovenska urobili nejakú rezerváciu. SDKÚ-DS chce asi za Popradom postaviť plot,“ komentoval výroky opozičných politikov Vážny s tým, že by mali s „úctou čakať“, či vláda prvý balík PPP projektov napokon finančne uzavrie a mali by byť radi, že vláda spojí východ a západ Slovenska. „Je nevyhnutné, aby Slovensko dobudovalo diaľničnú sieť. Je mojou povinnosťou dotiahnuť tieto projekty do konca,“ dodal Vážny.

Pochybnosti opozície o cene projektu sú podľa neho neopodstatnené. „Som presvedčený, že cena je správna. Nominálne je vysoká, ale je to najväčšia stavba v histórii Slovenska. Budem rád, ak dospejeme k finančnému uzatvoreniu tejto stavby a bude sa môcť začať realizovať,“ doplnil minister. Odmietol aj obvinenia z netransparen­tnosti. Všetky zmluvy boli totiž podľa Vážneho zverejnené na stránkach úradu vlády a aj obstarávanie bolo transparentné.

SDKÚ sľubuje stavať rýchlejšie a lacnejšie

Ak sa vláda Roberta Fica rozhodne uzavrieť PPP projekty ešte do volieb, SDKÚ-DS využije podľa Mikloša aj v prípade volebného úspechu všetky „právne aj iné kroky“, aby sa výstavba diaľnic urýchlila a bola lacnejšia. Pripomenul pritom, že mnoho zmlúv súvisiacich s výstavbou diaľnic je v súčasnosti utajených.

Snahu vlády uzatvoriť PPP projekty ešte do volieb kritizuje aj KDH či mimoparlamentná Sloboda a Solidarita. KDH v pondelok vyzvalo vládu, aby odložila konečné rozhodnutie o prvom balíku PPP projektov na výstavbu diaľnic. Podľa predsedu hnutia Jána Figeľa totiž Slovensku hrozí najväčší finančný tunel v dejinách verejného obstarávania. KDH ako aj SDKÚ-DS zdôrazňujú, že sú za využívanie PPP projektov, avšak efektívnym spôsobom.

Minister dopravy Ľubomír Vážny zatiaľ nevie, či sa do konca apríla stihne finančne uzatvoriť prvý balík projektov verejno-súkromného partnerstva na výstavbu piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom. Podľa Vážneho totiž ministerstvo ešte čaká v tejto veci na list od Európskej komisie, v ktorom by sa mali uvádzať isté výhrady. Minister zároveň po pondelňajšom rokovaní vlády odmietol medializované informácie, že prvý balík PPP na výstavbu D1 bude stáť o 500 mil. eur viac, ako keby sa vláda rozhodla postaviť diaľničné úseky klasickým spôsobom za pomoci eurofondov a rozpočtu.

Ministerstvo dopravy a koncesionárska spoločnosť Slovenské diaľnice, a.s. sa podpisom štvrtého dodatku koncesnej zmluvy dohodli na cene, spôsobe refinancovania a termínoch výstavby úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom v rámci prvého balíka PPP projektov v posledný marcový deň tohto roka. Po komerčnom uzavretí sa očakávalo, že finančné uzavretie projektu bude do 30. apríla. Štát by mal podľa analýzy vplyvov projektu na verejné financie vyplatiť koncesionárovi počas 30 rokov trvania koncesie 9,128 mld. eur, doteraz sa predpokladalo, že to bude 7,8 mld. eur. Analytici týždenníka Trend pritom spočítali, že len niekoľko najväčších zdrojov zbytočného predraženia zdvihlo výslednú cenu prvého balíka PPP o vyše 40 %.

37 debata chyba