„Komisia sa v tomto štádiu domnieva, že úver, ktorý slovenská železničná prepravná spoločnosť použije na financovanie nákladov súvisiacich s prevádzkou spoločnosti, by mohol predstavovať štátnu pomoc nezlučiteľnú s vnútorným trhom,“ informuje Európska komisia na svojej internetovej stránke. Môže podľa nej ísť o neoprávnenú štátnu pomoc, nezlučiteľnú s právnymi predpismi únie, a môže poskytovať Cargu neodôvodnenú výhodu vo vzťahu ku konkurentom.
Otvorenie konania umožní komisii podrobne preskúmať presný charakter tohto opatrenia a podmienky, za ktorých bola pomoc poskytnutá. „Komisia bude v tejto súvislosti posudzovať, či by súkromný investor konal rovnako ako slovenská vláda. Začatie hĺbkového prešetrovania umožní zainteresovaným stranám vyjadriť svoje stanoviská. Neprejudikuje konečné rozhodnutie, ktoré komisia prijme v tejto veci,“ informuje ďalej komisia.
Vláda schválila 4. marca 2009 použitie štátnych finančných aktív na poskytnutie návratnej finančnej výpomoci Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia v objeme 165,970 mil. eur a Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) vo výške 69,906 mil. eur. ZSSK Cargo tak dostalo oproti pôvodnému návrhu vyššiu pôžičku o 33 mil. eur. Vláda chcela týmto rozhodnutím zmierniť dopady globálnej finančnej a hospodárskej krízy na hospodárenie oboch železničných podnikov v dôsledku výrazného zníženia objemov nákladnej prepravy a tržieb.
Cargo v roku 2008 previezlo namiesto plánovaných 48,1 mil. ton len 44,5 mil. ton tovarov, čo bolo menej o 7,5 %. Vyše 70 % tohto poklesu vzniklo v novembri a decembri. Výpadok v tržbách nákladného železničného dopravcu predvlani dosiahol takmer 46,471 mil. eur. Cargo v dôsledku hospodárskej krízy a rekordného prepadu výkonov uzavrie rok 2009 so stratou. Negatívny hospodársky výsledok by mal byť oproti pôvodne predpokladanej sume okolo 133 mil. eur nižší zhruba o 10 %, čo by malo predstavovať približne 120 mil. eur. Podľa riaditeľa úseku obchodu a člena predstavenstva Carga Jána Simča je to dôsledok mierneho zlepšenia prepravy tovarov v závere roka 2009. Ten bol pre spoločnosť rokom prežitia.
Cargo opustilo napriek udržaniu sociálneho zmieru zväčša na základe dohody o ukončení pracovného pomeru vyše 600 pracovníkov so sociálnou kompenzáciou. Počet zamestnancov spoločnosti tak klesol medziročne o 6 % z 10 400 na súčasných okolo 9 800. Objem nákladnej prepravy Carga v roku 2009 by mal medziročne klesnúť zhruba na 34 mil. ton. Znamenalo by to medziročný pokles takmer o 31 %. Tržby z hlavnej činnosti, nákladnej prepravy, by mali dosiahnuť okolo 272 mil. eur. Cargo zabezpečuje na Slovensku ročne okolo 95 % prepravy tovaru na koľajniciach.