Slováci sú pritom na diaľničné sľuby citliví. Minister dopravy Ľubomír Vážny pozmenil spôsob počítania dokončených úsekov tak, aby sa priblížil sľubom vlády spred troch rokov. V najnovšom odpočte plnenia diaľničného programu preto Vážny každú štvorprúdovú diaľnicu ráta dvakrát. Raz kilometre v dvojpruhu tam a druhý raz rovnaké kilometre v dvojpruhu späť. Napríklad štvorprúdová diaľnica zo Svinnej do Prešova, ktorá má byť hotová na budúci rok, meria osem kilometrov. Ministerstvo zarátalo 16 kilometrov.
„Minulá vláda porovnávala neporovnateľné, čiže niekde kilometre za dokončené diaľnice len v polovičnom profile a inde s plnými štvorpruhovými úsekmi. My sme chceli jasné kritérium, a tak sme sa rozhodli počítať polprofily,“ zdôvodnil nový spôsob počítania diaľnic pre Pravdu minister Vážny.
A tak Vážny ide do vlády so správou, že na Slovensku za štyri roky pribudlo vodičom neuveriteľných vyše 262 kilometrov diaľnic či rýchlostných ciest. Vodiči tento rok videli, že dostali dvadsať kilometrov nových diaľnic. Podľa ministerstva dopravy je to však až 48 kilometrov.
Dôvod takejto matematiky? Vláda sa totiž po voľbách zaviazala, že vodičom odovzdá za roky 2007 až 2010 viac ako 250 kilometrov nových kvalitných ciest. „Tieto kilometre budú splnené,“ tvrdil aj Vážny. Pred tromi rokmi sa však s úpravou „napočítania“ nerátalo. A hlavnú časť diaľničného sľubu tvorili súkromné diaľnice, z ktorých väčšinu, až 120 kilometrov, pôvodne Fico sľuboval do konca roka 2010. Súkromné diaľnice sa však len začínajú stavať.