Špičkového dizajnéra zabil jeho výtvor

Je smutnou iróniou osudu, že život slávneho dizajnéra Andreu Pininfarinu vyhasol po tragickej autonehode, keď mu na križovatke nedal prednosť vodič auta, ktoré sám navrhol. Náraz do červeného Fordu Focus sa mu stal osudný vo štvrtok o ôsmej hodine ráno.

09.08.2008 14:32
Andrea Pininfarina Foto: ,
Andrea Pininfarina (vľavo) pózuje na Ženevskom autosalóne v roku 2006 pri Alfe Romeo Spider, ocenenej ako Kabriolet roka, spolu s manažérom automobilky Antoniom Baravallem (vpravo) a prezidentom autosalónu Lucom Argandom (vzadu).
debata

"Taliansko stratilo jeden zo symbolov svojho priemyslu. Bol súčasťou dynastie, ktorá slová Made in Italy preslávila po celom svete,“ povedal na jeho adresu taliansky premiér Silvio Berlusconi.

Andrea Pininfarina sa narodil 26. júna 1957 v Turíne. Jeho starým otcom bol Batista "Pinin“ Farina, ktorý rodinný podnik založil roku 1930. Už v prvých rokoch existencie firma navrhovala autá značiek Fiat a Alfa Romeo.

Batistovým synom je Sergio Pininfarina, ktorý sa zaslúžil o rozvoj rodinnej značky po druhej svetovej vojne a je jedným zo siedmich doživotných senátorov. Andrea bol jeho prvorodeným synom a vyrastal spoločne so staršou sestrou Lorenzou.

Po dokončení štúdia na Polytechnickej univerzite v Turíne roku 1981 odišiel pracovať do USA, kde sa už od začiatku kariéry venoval práci v automobilovom priemysle. Medzi jeho prvé výtvory patrí Cadillac Allanté. Do Talianska sa vrátil roku 1987 a už o rok neskôr firmu viedol z pozície generálneho manažéra.

Pod jeho vedením spoločnosť Carozzeria Pininfarina začala vyvažovať exkluzívne projekty ako modely superšportových áut Ferrari aj zákazkami pre tradičnejších výrobcov. Na slovenských cestách možno vidieť napríklad Volvo C70, Peugeot 1007 či Mitsubishi Pajero. Dizajn Pininfarina však nie je len automobilový priemysel. Tento taliansky dizajn si zabezpečil napríklad aj výrobca spotrebnej elektroniky Gorenje zo Slovinska či výrobca karlovarskej minerálky Mattoni.

Správa o smrti Pininfarinu, ktorý bol ženatý a mal tri deti, podľa agentúry Reuters vyvolala špekulácie o zmene vlastníctva podniku. V súčasnosti je 55 percent akcií stále v rukách rodiny Pininfarinovcov. Už dávnejšie však pripravovali odpredaj až tretiny svojho podielu, čím chceli získať približne sto miliónov eur potrebných na vývoj nového elektromobilu. S jeho výrobou by sa malo začať už na budúci rok.

debata chyba