Volkswagen v súčasnosti montuje v Bosne s firmou ASA Holding modely Volkswagen a Škoda. Nemecká automobilka vlastní v spoločnom podniku podiel 58 procent, ASA Holding, ktorá je tiež oficiálnym obchodným zástupcom a výrobcom súčiastok, vlastní zvyšok.
„Celá produkcia v Bratislave pobeží. Príde iba k presunu časti výroby súčiastok z Martina,“ povedala serveru iDnes hovorkyňa bratislavského Volkswagenu Daniela Rutschová.
Informácia sa veľmi nezdá ani spoločnosti Škoda Auto. „Myslím si, že je to kačica. My rozhodne o ničom nevieme. Ani sa mi to príliš nezdá, na konci roku končia v Bosne colné výhody na montáž áut,“ uviedol pre MF DNES hovorca Škoda Auto Jaroslav Černý.
Podľa analytika českej spoločnosti Cyrrus ide zo strany Volkswagenu o jasnú ekonomickú kalkuláciu.
„Investičné stimuly vlád sú veľmi krátkozrakým nástrojom v oblasti montáže a výrobní s nárokmi na prácu najmä s nižšou pridanou hodnotou. Firma vyťaží stimuly až do dna a v prvom možnom termíne vyprázdni priestor, pretože príde iná krajina, ktorá opäť ponúkne lacnejšiu prácu a dá atraktívnejšie investičné stimuly,“ vysvetlil. S odchodom automobilky možno čakať podľa neho aj útlm nadväzujúcej výroby.
„Slováci ešte nemusia plakať nad rozliatym mliekom, stále sa dajú vyrokovať lepšie podmienky pre Volkswagen na ďalšie roky. S príchodom eura na Slovensko by som čakal skôr väčší záujem firiem o krajinu než odchody firiem za lepším, predsa v Českej republike Volkswagen plače nad nemožnosťou kalkulovať ceny v eurách,“ dodal Procházka.
Volkswagen na Slovensku koncom vlaňajšieho roku zamestnával 8500 ľudí, z ktorých väčšina pracovala v Bratislave. Firma má na Slovensku tiež závod na výrobu súčiastok v Martine. Ďalšia továreň v Košiciach pripravuje automobily na export do Ruska a na Ukrajinu.
Bratislavský závod Volkswagenu sa zameriava na výrobu športovo-úžitkových vozidiel. Závod tiež vypomáhá českému sesterskému podniku Škoda Auto s výrobou oktávií.