VW sťahuje linku zo Slovenska do Bosny

Najväčšia európska automobilka Volkswagen plánuje presunúť montážnu linku zo svojej továrne na Slovensku do Bosny. Uviedol to riaditeľ partnerskej firmy Volkswagenu v Bosne ASA Holding Nihad Imamović pre agentúru Reuters. Neuviedol dôvod rozhodnutia. Malo by sa to týkať závodu pri Martine. Vedenie spoločnosti Volkswagen Sarajevo by malo toto rozhodnutie schváliť na svojom zasadnutí 27. augusta.

04.08.2008 16:14 , aktualizované: 05.08.2008 08:14
Volkswagen Slovakia Foto:
Volkswagen Slovakia
debata

Volkswagen v súčasnosti montuje v Bosne s firmou ASA Holding modely Volkswagen a Škoda. Nemecká automobilka vlastní v spoločnom podniku podiel 58 procent, ASA Holding, ktorá je tiež oficiálnym obchodným zástupcom a výrobcom súčiastok, vlastní zvyšok.

„Celá produkcia v Bratislave pobeží. Príde iba k presunu časti výroby súčiastok z Martina,“ povedala serveru iDnes hovorkyňa bratislavského Volkswagenu Daniela Rutschová.

Informácia sa veľmi nezdá ani spoločnosti Škoda Auto. „Myslím si, že je to kačica. My rozhodne o ničom nevieme. Ani sa mi to príliš nezdá, na konci roku končia v Bosne colné výhody na montáž áut,“ uviedol pre MF DNES hovorca Škoda Auto Jaroslav Černý.

Podľa analytika českej spoločnosti Cyrrus ide zo strany Volkswagenu o jasnú ekonomickú kalkuláciu.

„Investičné stimuly vlád sú veľmi krátkozrakým nástrojom v oblasti montáže a výrobní s nárokmi na prácu najmä s nižšou pridanou hodnotou. Firma vyťaží stimuly až do dna a v prvom možnom termíne vyprázdni priestor, pretože príde iná krajina, ktorá opäť ponúkne lacnejšiu prácu a dá atraktívnejšie investičné stimuly,“ vysvetlil. S odchodom automobilky možno čakať podľa neho aj útlm nadväzujúcej výroby.

„Slováci ešte nemusia plakať nad rozliatym mliekom, stále sa dajú vyrokovať lepšie podmienky pre Volkswagen na ďalšie roky. S príchodom eura na Slovensko by som čakal skôr väčší záujem firiem o krajinu než odchody firiem za lepším, predsa v Českej republike Volkswagen plače nad nemožnosťou kalkulovať ceny v eurách,“ dodal Procházka.

Volkswagen na Slovensku koncom vlaňajšieho roku zamestnával 8500 ľudí, z ktorých väčšina pracovala v Bratislave. Firma má na Slovensku tiež závod na výrobu súčiastok v Martine. Ďalšia továreň v Košiciach pripravuje automobily na export do Ruska a na Ukrajinu.

Bratislavský závod Volkswagenu sa zameriava na výrobu športovo-úžitkových vozidiel. Závod tiež vypomáhá českému sesterskému podniku Škoda Auto s výrobou oktávií.

debata chyba