Železnice budú škrtať vlaky

Od polovice decembra bude jazdiť na Slovensku menej osobných vlakov a železnice budú zrejme musieť prepúšťať. Štát totiž plánuje železniciam na budúci rok prispieť na osobnú dopravu menej ako doteraz.

16.11.2006 09:49
Železnica Foto: ,
Železnica.
debata

Železničná spoločnosť Slovensko vyškrtá najmenej 200 vlakov a ďalších 250 bude mať skrátenú trasu. Presný rozsah úspor sa určí až potom, keď vláda presne povie, koľko peňazí železniciam zaplatí.

Železnice tvrdia, že musia škrtať, pretože štát im zaručí menej peňazí ako v tomto roku. Celkovo z objednávky štátu vypadne najmenej 2,5 milióna vlakokilometrov, čo je asi 8 percent ročných výkonov.

Odborári zo zväzu strojvodcov Pravde potvrdili, že Železničná spoločnosť má pripravené dve verzie podnikateľského plánu, jednu s väčšími a druhú s menšími škrtmi. Obe verzie však znamenajú menej vlakov. „Áno, zrejme dôjde k určitým škrtom,“ pripustil v stredu minister dopravy Ľubomír Vážny.

Podľa informácií Pravdy sa budú škrtať osobné vlaky aj rýchliky, a to najmä na trase z Bratislavy cez Zvolen a Lučenec do Košíc. Preriedia sa aj regionálne vlaky.

„Zatiaľ je predčasné hovoriť, ktorý variant prijmeme. Vytvorili sme určitý model, koľko sa dá odjazdiť, ak dostaneme 4,5 miliardy korún a koľko, ak dostaneme 5 miliárd korún ako dotáciu zo štátneho rozpočtu,“ vysvetlil hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Miloš Čikovský. Podľa neho je dôležité, že ceny lístkov aj vrátane zliav zostanú zachované.

Železničná spoločnosť vychádzala z toho, že v štátnom rozpočte je na financovanie osobnej vlakovej dopravy cez ich spoločnosť vyčlenených 4,5 miliardy korún. Na súčasný rozsah dopravy však potrebujú železnice od štátu doplatok do 5,5 miliardy korún. „Veríme, že dostaneme viac, aby sa nemuselo veľa škrtať,“ doplnil Čikovský.

Suma v štátnom rozpočte je nastavená podľa rozhodnutia Dzurindovej vlády. Minulý minister financií Ivan Mikloš totiž v rámci ozdravovania železníc určil, že na osobnú dopravu sa dá ročne 4,5 miliardy ako strop.

Reálne však vláda posledné dva roky objednávala viac vlakov, ako sa dalo financovať zo spomínanej dotácie na zmluvu vo verejnom záujme. Vláda sa totiž po afére zastavenia dopravy na regionálnych železniciach v roku 2003 a následnom štrajku železničiarov obávala ďalšieho riedenia vlakov.

„Osobná železničná doprava dostane v štátnom rozpočte garantovaných 4,5 miliardy a k tomu som po niekoľkých rokovaniach prisľúbil kĺzavú doložku. Na rozdiel od minulosti však bude doložka limitovaná, najviac 0,4 miliardy korún. Strop pre Železničnú spoločnosť bude teda 4,9 miliardy korún pre rok 2007,“ povedal minister Vážny.

Minulá vláda chýbajúce peniaze za rok 2005 vyriešila tým, že doplatila Železničnej spoločnosti 350 miliónov a k tomu povolila úver 322 miliónov korún. Podobne v tomto roku, keď na objednaný rozsah vlakov chýbala skoro miliarda, dala súhlas na úver vyše 800 miliónov korún.

Zníženie dopravy znamená, že spoločnosť bude musieť prepustiť 300 až 900 ľudí. „Určite to 900 ľudí nebude, ale k prepúšťaniu dôjde,“ doplnil Vážny. Podľa Čikovského pri doplatku štátu zhruba na hranici 5 miliárd korún sa prepustí 300 až 400 zo súčasných 4,5-tisíca zamestnancov.

Na otázku Pravdy, či by rozsah dopravy nemohli zachrániť škrty v nákladoch, Čikovský odpovedal : „Pri zostavení biznis plánu sme šetrili aj v nákladoch, približne 5 percent. Je však veľa vecí, čo neovplyvníme, ceny ropy a podobne.“

Železničná spoločnosť potrebuje na svoju prevádzku ročne približne 8,9 miliardy korún. Na tržbách vyberie okolo 3,4 miliardy, z čoho väčšinu tvorí cestovné zaplatené cestujúcimi. Zvyšok jej musí doplatiť štát.

debata chyba