Poistenie auta výrazne nezdražie

Zodpovedných vodičov by mala vyjsť povinná poistka za auto na budúci rok podobne draho, ako keď ju platili naposledy.

11.09.2006 06:00
Citroen C1 Foto:
Citroen C1
debata

Najnižšia cena na trhu by sa teda opäť mohla pohybovať okolo tritisíc korún. Nanajvýš by vodičom, ktorí posledných päť rokov nespôsobili nehodu, mali ceny poistky stúpnuť o desať percent.

"Takých vodičov je podľa môjho odhadu približne 70 percent,“ tvrdí generálny riaditeľ Českej poisťovne – Slovensko Antonín Nekvinda. Na zverejnenie cenníkov platných od 1. januára 2007 majú poisťovne čas do konca októbra.

Najvýraznejšie zdraženie, rádovo v desiatkach percent, zrejme opäť čaká najmladších šoférov, ktorí jazdia na autách s najväčším objemom či výkonom motora. Podobne už tohtoročné ceny im niektoré poisťovne zvyšovali oproti cenníkom z roku 2005 o 30 percent a viac.

Viaceré poisťovne uviedli, že sa pri výpočte ceny na budúci rok spýtajú vodičov na väčší počet údajov ako doteraz. Prípadne doterajšie delenie rozdelia na ešte viac skupín. Na trh plánuje vstup od januára aj ďalší – deviaty – hráč, dcéra OTP Banky.

„Na tomto trhu je silná konkurencia. Poisťovne tlačia bonusmi ceny nadol. Predpokladám, že od vodičov vyberú na budúci rok podobný objem peňazí ako v tomto,“ tvrdí Imrich Fekete, výkonný riaditeľ Slovenskej kancelárie poisťovateľov. Organizácia zastrešuje všetkých osem poisťovní, ktoré povinné poistenie aktuálne ponúkajú.

V Česku podľa Feketeho pôsobí v rovnakej oblasti sedem poisťovní, v Maďarsku ešte o jednu menej.

Porovnávanie nových cien povinných poistiek bude na budúci rok ťažšie. Viacero spoločností zamýšľa pri výpočte nových cien zohľadniť viac údajov ako doteraz. K doterajšiemu deleniu výlučne podľa objemu vozidla avizuje pridať ďalšie kritériá Česká poisťovňa. Uniqa chce rozšíriť delenie podľa objemu o novú skupinu – autá do 900 cm3. Viac skupín plánuje aj pri delení podľa veku.

Tlak na ceny nestúpne pre avizované zvýšenie súm, do ktorých poistka chráni vinníka nehody. V súčasnosti zákon vyžaduje od poistky náhradu škôd do výšky celkovo 24 miliónov korún. Rezort financií chcel od januára túto hranicu zvýšiť v prepočte na takmer 120 miliónov korún.

**====== Poisťovne vybrali od vodičov menej ======

**

Generálny riaditeľ Českej poisťovne – Slovensko Antonín Nekvinda hovorí o povinnom poistení vozidiel.

Vyberú poisťovne od vodičov tento rok viac peňazí ako vlani?

Podľa polročných výsledkov očakávam, že trh tento rok medziročne klesne o 10 až 15 percent. Pripisujem to zavedeniu podrobnejšieho delenia pri výpočte cien. Jednak sa komplikuje porovnávanie cien na trhu. Jednak sa ťažšie spočítava celkový vplyv na poisťovňu. Hoci cenový boj nebol vlani až taký viditeľný ako koncom roka 2004, poisťovne vybrali priemerne od vodičov opäť menej peňazí.

Zavinili pokles trhu čiastočne samotné poisťovne?

Áno. Doteraz sa vychádzalo z menej ako päťročných štatistík. Poistní matematici používajú viaceré modely pri ich hodnotení. Najmenej sú však potrebné údaje za tri roky, pri päťročných už sú výsledky presnejšie. Preto sme ani my doteraz nešli do viacerých kritérií pri výpočte konečnej ceny. Plánujeme tak však urobiť už od januára a čakám, že širšie delenie zavedú aj ďalšie spoločnosti.

Historicky sa u nás ako hlavné kritérium používa delenie podľa objemu motora. Ak by ste to mohli zmeniť, čo by ste vybrali?

Na základe doterajších domácich aj európskych štatistík možno povedať, že región, v ktorom auto jazdí, a vek vodiča majú významný vplyv na počet nehôd. Potom ešte napríklad pohlavie. K týmto základným deleniam je optimálne pridať ešte ďalšie dve-tri. Spolu takto možno dospieť k určitému štatistickému priemeru. Umením je nájsť tie zvyšné dve-tri kritériá, aby poisťovňa dosiahla optimálne rozdelenie medzi cenou a škodovosťou.

debata chyba