Boj dodávateľov o Kiu sa začal predčasne

Boj o podnikanie s automobilkou Kia na Slovensku sa už začal, Kórejčania si v súčasnosti podľa informácií Pravdy vyberajú firmu, ktorá bude organizovať výstavbu fabriky. Niektoré významné medzinárodné firmy, ktoré bojujú o túto objednávku, už rokovali aj so slovenskými spoločnosťami.

16.05.2004 20:14
debata

O tom, kto a za akých podmienok bude pre Kiu dodávať dielce, sa má rozhodnúť na základe výberu kľúčových zahraničných dodávateľov. „,Kto sa zaradí medzi siedmich až ôsmich dodávateľov, by malo byť známe dva roky pred spustením výroby, čiže do konca tohto roka,“ uviedol Robert Beňačka z poradenskej firmy alogis.

Tieto firmy by sa mali usídliť medzi Dubnicou nad Váhom a Novou Dubnicou. Slovenské firmy budú spolupracovať s Kiou práve cez týchto dodávateľov.
Regióny, obchodné komory či banky chcú tiež na novej investícii zarobiť. Najmä pre banky sa otvára možnosť získať lukratívnych klientov. Preto sa na seminároch už teraz snažia možných dodávateľov skontaktovať s kórejskou stranou, hoci tá chce dodávky riešiť neskôr.

„Kórejčanov sme záujmom predbehli. Boli pozitívne prekvapení,“ uviedol Ján Mišura, riaditeľ žilinskej Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory.

Kia si preverí každú firmu

Aj keď dva a pol roka delí Kiu od spustenia výroby, už v súčasnosti sa o jej zásobovanie zaujímajú mnohí potenciálni dodávatelia. Kia sa plánuje otázke dodávateľov venovať o niečo neskôr.

„Nové automobilky vo svete stavajú iba sporadicky. Každý z kľúčových dodávateľov čaká na takú príležitosť a v súčasnosti už tvrdo pracuje na tom, aby ju využil,“ uviedol Robert Beňačka, z poradenskej firmy alogis.

„Lobovanie za podobne veľké projekty aj rozhodovanie o nich majú v rukách vrcholoví manažéri nadnárodných skupín. Na akékoľvek informácie je príliš skoro,“ uviedol Peter Strýček, generálny riaditeľ slovenskej pobočky Johnson Controls, ktorej časť zásobuje Volkswagen autosedačkami.

Väčšina slovenských firiem sa k dodávkam pre Kiu dostane až v druhom slede, podobne, ako je to pri Volkswagene. Budú totiž pracovať pre kľúčových dodávateľov, ktorí zásobujú automobilky hotovými modulmi: napríklad dverami, prístrojovou doskou, nápravami.

„Určite chceme dodávať aj pre spoločnosť Kia. Počítam, že nás oslovia priami, veľkí dodávatelia,“ uviedol šéf LPH Vranov nad Topľou Alexander Iván.
Aj menšie firmy si však Kia preverí. „Nábeh výroby je najkritickejším obdobím. Kórejčania si predtým detailne prezrú výrobu v celom dodávateľskom reťazci. Potrebujú vidieť, kto pre nich pracuje, pretože je veľmi pravdepodobné, že neskôr už s ním nikdy neprídu do kontaktu,“ povedal Beňačka.

„Predať“ svojich dodávateľov sa snažia aj regióny a obchodné komory. Konferenciu pre automobilových dodávateľov už dokonca zorganizoval aj rakúsky a maďarský prihraničný región v spolupráci s kórejskou organizáciou na podporu obchodu a investícií.

Podobná konferencia sa konala v českom Přerove a organizovala ju česká a slovenská obchodná komora. „Každá firma mala polhodinu na svoju prezentáciu dvom zástupcom Kie. Títo manažéri prišli, aj keď v pôvodnom harmonograme sa mali dodávateľmi zaoberať oveľa neskôr,“ uviedol Ján Mišura, riaditeľ Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory v Žiline.

Okruh možných dodávateľov zaujíma aj banky, ktoré nechýbajú na spomínaných konferenciách. „Automobilový priemysel pre ne znamená isté peniaze, ktoré budú tiecť vo veľkých objemoch,“ uviedol Ján Lešinský, šéf Spolku automobilových inžinierov Slovenska.

Banky, ktoré oslovila Pravda, sa k svojim súčasným aktivitám v oblasti autopriemyslu odmietli vyjadriť.  „Pre ne je to veľmi citlivé. Je to veľká príležitosť, väčšia, ako keď v nedávnej minulosti súperili o hypermarkety alebo firmy z oblasti elektrotechnického priemyslu,“ uviedol jeden z bankárov, ktorý si neželá byť menovaný.

debata chyba