Vodiči by mohli po dokončení úseku ušetriť v tejto oblasti až 16 minút. Termín dostavby tohto rozostavaného úseku s tunelom Čebraď potvrdil na kontrolnom dni minister dopravy Jozef Ráž.
Ružomberok je už dlho pre vodičov považovaný za úsek, kde sa tvoria rozsiahle kolóny, ktoré predlžujú čas cestovania. Denne prejde týmto úsekom priemerne 30-tisíc áut. Omeškanie je tak často v desiatkach minút. Práve rozostavaný obchvat Ružomberka by mal dať definitívny koniec zdržaniu na tomto úseku, ktorý prechádza centrom mesta.
Súčasťou je aj tunel Čebrať
Úsek Hubová – Ivachnová má takmer 15 kilometrov a jeho súčasťou je aj tunel Čebrať. Stavať ho začali v roku 2013 a pôvodne ho mali dokončiť v roku 2017, neskôr sa hovorilo o konci roku 2023. Dokončenie stavby sa niekoľkokrát odkladalo. Posledný odklad bol stanovený na koniec roka 2025. Tento termín najnovšie potvrdil aj šéf rezortu dopravy. „Naposledy sme tu boli pred pol rokom a je tu viditeľný posun dopredu. Termín dostavby stále držíme do konca roka 2025,“ povedal na brífingu pri príležitosti kontrolného dňa.
Čítajte viac Dotácie na lacný plyn sa skončia, príde cenový skok. Analytici predpovedajú, čo čaká domácnostiInformoval, že v tuneli Čebrať, ktorý je súčasťou diaľničného úseku, je už dokončené sekundárne ostenie. Aktuálne montujú konzoly na ukotvenie technologických zariadení. Na celej stavbe robí denne zhruba 500 pracovníkov. Predseda predstavenstva Váhostavu Jiří Skuhra potvrdil, že stavebné práce idú v plnom tempe. Poznamenal, že budú robiť všetko pre to, aby termín dostavby o pár týždňov skrátili. Podľa generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti Filipa Macháčka stavba napreduje aj vďaka tomu, že na nej pracuje dostatočný počet ľudí. „Zatiaľ to ide podľa našich predstáv,“ zhodnotil.
Odľahčenie dopravy v Ružomberku
Úsek Hubová – Ivachnová, nie je posledným dielom skladačky na dokončenie diaľničného prepojenia medzi Bratislavou a Košicami. Okrem neho sa pracuje aj na úseku Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové. Posledným úsekom, kde sa stavebné stroje ešte ani nezahryzli do terénu, je úsek Turany – Hubová. Nerozostavaná časť diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami by mohla podľa odhadov stáť vyše miliardy eur.
Národná diaľničná spoločnosť na svojej stránke informuje, že úsek Hubová – Ivachnová sa začína mimoúrovňovou križovatkou Hubová, prostredníctvom ktorej budú oba úseky diaľnice napojené na jestvujúcu cestu I/18. Práva táto stará cesta je v súčasnosti jednou z najviac vyťažených na Slovensku. Denne týmto úsekom prejde až 30-tisíc vozidiel, vyplýva z dát celoštátneho sčítanie dopravy, ktoré bolo realizované v období rokov 2022 a 2023 na celkovom počte 2 752 sčítacích profilov situovaných na diaľniciach, rýchlostných cestách, cestách I. a II. triedy a časti ciest III. triedy.
Úsek Hubová – Ivachnová ďalej vedie severným svahom údolia Váhu a obcou Hrboltová. Po tomto úseku vchádza trasa diaľnice do tunela Čebrať a pred mimoúrovňovou križovatkou Likavka vychádza z tunela. „Odtiaľ pokračuje pod hradom Likavka, severným obchvatom obcí Martinček a Lisková a opätovne križuje rieku Váh. Po viac ako pätnástich kilometroch sa nový úsek diaľnice na svojom konci plynule napojí na sprevádzkovaný úsek diaľnice D1 do Prešova,“ píšu diaľničiari.