Privátna značka: údel či vykúpenie?
„To je úplné nepochopenie situácie v rámci celého európskeho trhu,“ reagoval Martin Krajčovič, predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO). Privátne značky sú podľa neho trendom v rámci celej Európy a v západnej Európe tvoria oveľa viac z celkového predaja potravín ako na Slovensku. Napríklad v Nemecku a Španielsku sa predá až 40 percent potravín cez privátne značky, vo Veľkej Británii až 52 percent, ale na Slovensku iba 24 percent.
Krajčovič uviedol, že v strednej a východnej Európe je zatiaľ vyšší predaj potravín cez predajné akcie, čo v západnej Európe na seba naviazali pre lepší pomer ceny a kvality práve privátne značky. Z dlhodobého pohľadu je preto pravdepodobné, že postupne sa bude znižovať objem predaja potravín cez predajné akcie a posilní sa predaj cez privátne značky.
Podľa obchodníkov môže znamenať výroba privátnych značiek príležitosť výrazne zvýšiť vlastnú produkciu a dostať sa aj na zahraničné trhy, kam by sa pod vlastnou značkou nedostali. "Obchodné siete v rámci SAMO sú totiž cez privátne značky významnými exportérmi, ročne vyvezieme tieto potraviny v hodnote 300 až 400 miliónov eur,“ povedal Krajčovič.