Zástupca veľkých reťazcov Krajčovič: Prečo je u nás privát populárny

Predaj privátnych značiek je európskym štandardom a trendom, pretože dokážu ponúknuť spotrebiteľovi výborný pomer medzi cenou a kvalitou a obchodník lepšie a flexibilnejšie vie reagovať na dopyt svojich zákazníkov alebo na rôzne výkyvy na trhu. Pod privátnymi značkami sa v súčasnosti čoraz častejšie ponúkajú prémiové produkty a tento model je v Európe čoraz obľúbenejší.

22.11.2021 18:45
predavačka, úsmev, potraviny, brigáda Foto:
Ilustračné foto.
debata

S ohľadom na to a tiež na skutočnosť, že spotrebiteľ si privátnu značku spája s konkrétnym reťazcom, je pre predajcov kvalita privátnych značiek mimoriadne dôležitá. Pri privátnych značkách môžu obchodníci realizovať v rámci kontroly kvality potravín aj neohlásené audity a tým pádom lepšie strážiť kvalitu produktov.

obchod, potraviny, nákup, jedlo Čítajte viac Privátne značky: kto je dobrodinec a kto služobník?

Množstvo privátnych značiek vyrábajú slovenskí producenti a vďaka spolupráci s obchodníkmi dokážu výrazne narásť na trhu. Obchodníci vedia touto formou otvárať slovenským producentom aj zahraničné trhy a cez privátne značky vyvážajú slovenské potraviny do sesterských firiem v hodnote 300 až 400 miliónov eur ročne.

V niektorých prípadoch slovenské firmy vďaka tejto spolupráce dokázali niekoľko násobne narásť a vypracovali sa vo svojom segmente z lokálnych producentov, na firmy so stredoeurópskym významom. Producentovi sa výrazne zjednodušuje biznis model, pretože náklady a zodpovednosť za obaly, označenie, marketing, rôzne poplatky súvisiace s umiestňovaním produktov na trh, na seba preberá obchodník. V niektorých prípadoch ide o naozaj dlhoročnú štandardnú spoluprácu s presahom na zahraničné trhy.

Cez privátne značky vieme takýmto spôsobom aj slovenským spotrebiteľom zabezpečiť množstvo potravín, ktoré sa na Slovensku neprodukujú, ale vďaka spolupráci so sesterskými firmami ich vieme zabezpečiť za prijateľnú cenu pre slovenského spotrebiteľa.

Na druhej strane, pre slabú konkurencieschop­nosť, niektoré privátne značky sú vyrábané v zahraničí, pretože na Slovensku sa nevieme dostať k dostatočnému množstvu za konkurencieschopnú cenu. Špeciálne v prípade medzinárodných tendroch na privátne značky pre viac európskych trhov súčasne, ťahajú slovenské firmy pre slabú konkurencieschop­nosť za kratší povraz.

Oveľa vypuklejšie je to napríklad v rámci privátnych značiek s kvalitou BIO, kde slovenské firmy nedokážu konkurovať, pretože nám takáto produkcia na Slovensku chýba. Sú však prvé lastovičky napríklad v prípade potravín na rastlinnej báze, kedy slovenský výrobca sa dokáže dostať cez privátne značky nielen na stredoeurópsky trh, ale aj na trhy v západnej Európe, kde by sa inak dostal oveľa obťažnejšie.

Privátne značky sú samozrejmosťou v rámci trhov EÚ nielen s potravinami, ale aj s drogériou, výživovými a vitamínovými doplnkami stravy predávanými v lekárňach a podobne. Je to dobrý mechanizmus pre množstvo firiem, ako vyrásť. Je však potrebné, aby sa na Slovensku neustále zvyšovala konkurencieschop­nosť, aby boli slovenskí producenti úspešní nielen v domácich tendroch, ale aj tých medzinárodných a ešte viac sa zvýšil slovenský export vďaka privátnym značkám obchodníkov.

debata chyba