Nový výber cestného mýta bude lacnejší

10.09.2020 13:05
nakladne auta, kamiony, dialnica, doprava
Autor: , ,

Nový výber cestného mýta bude o 91 miliónov eur lacnejší, ako predpokladal projekt Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) z marca tohto roku. Po novom tak bude výber mýta za desať rokov stáť 312 miliónov eur. Ako informoval na sociálnej sieti Útvar hodnoty za peniaze, zásadným rozdielom oproti súčasnému stavu je zmena biznis modelu výkonu agendy správcu mýta. „NDS plánuje prebrať externe objednávané služby do internej správy. Zabezpečenie výberu mýta vlastnými kapacitami je podľa novej analýzy o 16,7 mil. eur lacnejšie ako dodávka služby, v porovnaní so štúdiou z marca 2020 je úspora až 134 mil. eur,“ uviedol Útvar hodnoty za peniaze.

Nový mýtny systém prinesie podľa útvaru výrazné zníženie nákladov pri výbere mýta. „Podiel ročných nákladov na výnosoch má klesnúť zo súčasných 45,9 %, resp. 82,3 mil. eur ročne (vrátane kontrolného systému) na približne 11,4 %, resp. 29 mil. eur ročne (bez kontrolného systému),“ spresnil Útvar hodnoty za peniaze, ktorý pôsobí na Ministerstve financií SR.

Do verejného obstarávania je podľa útvaru potrebné znížiť predpokladanú výšku odmeny za transakcie palivovými kartami a spracovanie platieb (úspora 15 mil. eur za desať rokov). „Dlhodobo je potrebné zvážiť aj to, či je možné požičiavanie palubných jednotiek spoplatniť,“ upozornil Útvar hodnoty za peniaze. Palubné jednotky zadarmo v súčasnosti stoja štát 5,4 milióna eur ročne.

Analytici z útvaru sú presvedčení, že najdôležitejšie je, aby NDS začala nový mýtny systém čo najskôr obstarávať. „Existujúca zmluva platí do konca roka 2022, a štát by ju nemal predlžovať. Na obstaranie a realizáciu teda zostáva len o niečo viac ako dva roky,“ upozornil útvar.

Efektívnosť výberu mýta je podľa útvaru možné zvyšovať už v súčasnom systéme. „Úsporu nákladov je možné dosiahnuť znížením počtu mýtnych transakcií (do 6 mil. eur). Prehodnotením rozsahu spoplatnených ciest je možné zvýšiť ročné výnosy do 38 miliónov eur (intravilány obcí a obchvat Bratislavy),“ konštatoval Útvar hodnoty za peniaze.

NDS pripravuje projekt elektronického výberu mýta na roky 2023 až 2032. Celkové náklady projektu počas jeho životnosti (vybudovanie, desať rokov prevádzky a ukončenie) odhaduje NDS na 312 mil. eur. Samotná investícia by mal vyjsť na 18,8 mil. eur a priemerná ročná prevádzka 29 mil. eur. NDS plánuje obstarávať vývoj a prevádzku nového mýtneho systému na päť rokov (do 2027), s opciou do roku 2032. Súčasná zmluva na výber mýta medzi NDS a spoločnosťou SkyToll končí ku konca roka 2022. Zmluva je z pohľadu štátu nákladná a preto ju NDS nechce predlžovať. Tender na nový mýtny systém plánuje vyhlásiť na jeseň tohto roka.

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#NDS #Mýto
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku