Koniec montážnej dielne Európy? Slováci opúšťajú pilier našej ekonomiky, inde im platia viac

Slováci čoraz častejšie opúšťajú zamestnania, ktoré si vyžadujú aj manuálnu prácu, a presúvajú sa tam, kde platy rastú rýchlejšie a výraznejšie. Z priemyslu, ktorý patrí k hlavným oporám našej ekonomiky, ľudia odchádzajú do sektora služieb. Podľa odborníkov ide o signál, že sa Slovensko rýchlejšie približuje k vyspelým ekonomikám a štruktúra nášho hospodárstva sa postupne mení.

18.04.2024 05:00
SR Jaguar Land Rover Elektromobily Výroba NRX Foto: ,
Montáž automobilov, ilustračný obrázok.
debata (28)
Ako sa vyrába v automobilke Volkswagen?
Video
Zdroj: TV Pravda

Na zmeny, ktoré u nás aktuálne prebiehajú, vrhajú najviac svetla konkrétne čísla. „K januáru 2024 klesol počet zamestnancov v priemysle o 2,1 percenta a tempo úbytku je najvyššie od mája 2021. Celková zamestnanosť v ekonomike však podľa Štatistického úradu SR neklesá," píše vo svojej analýze Inštitút pre stratégie a analýzy (ISA).

Vladimír Soták Čítajte viac Sotákove železiarne zverejnili zisk. Po mimoriadne dobrom roku prišiel pád

Iba za posledných päť rokov, od roku 2018 do roku 2023, klesol počet ľudí, ktorí pracovali v priemyselnom sektore, približne o 50-tisíc. Čo sa však týka celkovej zamestnanosti v hospodárstve, tá sa, s výnimkou pandemických rokov 2020 a 2021, pohybuje približne na rovnakej úrovni okolo 2,4 milióna ľudí.

Nezamestnanosť na Slovensku je aktuálne na historických minimách, na úrovni približne štyroch percent. Ak počet nezamestnaných podľa štatistík nestúpa a niektorý zo sektorov napriek tomu prichádza o ľudí, znamená to, že sa zamestnanci presúvajú inam.

Podľa analytikov z ISA sa títo zamestnanci presúvajú z priemyselných firiem do sektora služieb. „Naznačuje to aj dlhodobý rast zamestnanosti v oblastiach informácií a komunikácie, vedeckých a technických činností, administratívnych a podporných služieb, ako aj v zdravotníctve a sociálnej pomoci. Podiel na celkovej zamestnanosti sa za posledných 10 rokov v týchto odvetviach zvýšil, zatiaľ čo v priemysle sa znížil," pokračuje analýza.

Stále však platí, že v priemysle pracuje takmer 23 percent všetkých zamestnancov na Slovensku a jeho podiel na hrubej pridanej hodnote (HDP) krajiny v roku 2023 predstavoval 26,2 percenta. V oboch prípadoch sa nachádzame vysoko nad priemerom Európskej únie.

Montážna dielňa Európy

ISA dodáva, že napriek dominantnému postaveniu priemyslu v rámci slovenského hospodárstva počet ľudí, ktorí v ňom pracujú, od roku 2019 výrazne klesá. „Najčerstvejší údaj máme z posledného štvrťroku 2023, keď v priemysle pracovalo necelých 504-tisíc zamestnancov, čo je pokles o 10,3 percenta oproti vrcholu z roku 2019," píše inštitút. Najviac ľudí v rámci priemyslu, takmer 562-tisíc, pracovalo práve v druhom štvrťroku 2019.

volkswagen spustenie výroby Škoda superb Čítajte viac V bratislavskom Volkswagene prudko vzrástli mzdy. Odtrhli sa od zvyšku Slovenska

Zároveň platí, že zatiaľ čo v priemysle v priebehu posledných rokov pracuje čoraz menej ľudí, v ostatných odvetviach ekonomiky zamestnanci pribúdajú. Od roku 2013 zaznamenalo najvýraznejší nárast odvetvie administratívnych a podporných služieb (+1,1 percenta), zdravotníctvo a sociálna pomoc (+1 percento) či oblasť informácií a komunikácie (+1 percento). Inštitút v tejto súvislosti dodáva, že v priebehu tohto obdobia klesol podiel priemyslu na zamestnanosti o 1,7 percenta.

V priemysle chýbajú desaťtisíce ľudí

„V súčasnosti chýba v priemysle približne 70-tisíc pracovníkov. V automotive začína zohrávať úlohu postupný prechod na elektromobilitu, čo si vyžaduje sofistikovanejšie miesta a výrobné postupy sa menia. Prepad v zamestnanosti mohol spôsobiť práve dlhodobý nedostatok a vysoká fluktuácia zamestnancov, znížený dopyt po automobiloch a podobne. Nemožno povedať, že ide o citeľný úbytok," povedal pre Pravdu generálny sekretár Asociácie priemyselných zväzov a dopravy Andrej Lasz.

Lasz rovnako doplnil, že priemerná mzda v rámci priemyslu patrí medzi najvyššie, pričom tento sektor zvyšoval mzdy aj v čase pandémie a inflácie a bol ťahúňom slovenskej ekonomiky. „Podľa našich informácií prevažná časť priemyselných podnikov pristupovala k zvyšovaniu miezd obdobne ako Volkswagen," dodal tiež generálny sekretár asociácie.

Takmer polovicu slovenského priemyslu pritom tvorí výroba automobilov, v ktorej vo svete kraľujeme. Napríklad v roku 2022 bolo u nás celkovo vyrobených 184 áut na osobu. Automobily sa na Slovensku vyrábajú celkovo v štyroch automobilkách, pričom netreba zabúdať ani na množstvo dodávateľských firiem, ktoré výrobcov automobilov zásobujú. Práve z tohto dôvodu Slovensko dostalo v zahraničí prívlastok „montážna dielňa Európy".

Najväčšou automobilkou a zároveň najväčším súkromným zamestnávateľom na Slovensku je spoločnosť Volkswagen Slovakia, pre ktorú stabilne pracuje približne 11– až 12-tisíc ľudí. Aj napriek tomu však spoločnosť zdôrazňuje, že má stále voľné zamestnanecké kapacity. „Situácia na pracovnom trhu je dlhodobo náročná, pracovná sila chýba vo všeobecnosti, a obzvlášť sú to kvalifikovaní pracovníci s technickým a elektrotechnickým vzdelaním. Aktuálne sa nachádzame v náborovej fáze. Do výroby vozidiel hľadáme približne 1 500 nových zamestnancov vrátane 200 odborníkov s elektrotechnickým vzdelaním," povedala pre Pravdu hovorkyňa spoločnosti Lucia Kovarovič Makayová.

O nedostatku kvalifikovaných ľudí pritom dlhodobo hovoria zamestnávatelia naprieč celým trhom práce. Celkovo ich chýba približne 100-tisíc. Okrem toho, firmám len nedávno spôsobili problémy aj rekordné odchody ľudí do predčasného dôchodku koncom minulého roka.

Vláda na čele s Robertom Ficom (Smer) preto čoraz hlasnejšie hovorí o lákaní kvalifikovanej pracovnej sily zo zahraničia prostredníctvom takzvaných národných víz. Vládne materiály okrem šoférov autobusov a kamiónov hovoria najmä o ľuďoch, ktorí by mali pôsobiť v oblasti automobilového priemyslu.

Kde sa zarába viac?

Jedným z najdôležitejších faktorov, ktorý do jednotlivých odvetví dokáže prilákať chýbajúcich zamestnancov, sú platy. Na ilustráciu, zatiaľ čo sa podľa Štatistického úradu priemerný plat v hospodárstve za minulý rok pohyboval na úrovni 1 430 eur, v priemysle zarobil priemerný pracovník až 1 511 eur.

Zdá sa však, že tieto sumy nestačia na to, aby zastavili postupný odliv zamestnancov zo sektora. Platí totiž, že napríklad v službách v priebehu posledných 10 rokov narástli mzdy o 70 percent, zatiaľ čo v priemysle len o 64 percent. Na porovnanie, najnižšie platy (835 eur) majú ľudia, ktorí pracujú v sektore ubytovacích a stravovacích služieb či v oblasti stavebníctva (1 025 eur).

praca shutterstock 714083845 Čítajte viac Čaká nás obrat, Slovensko sa priblížilo k vyspelým ekonomikám. Ľudia odchádzajú pracovať tam, kde sa zarába viac

Naopak, najvyššie priemerné platy dostávajú zamestnanci, ktorí pracujú v sektore finančných a poisťovacích činností (2 428 eur) a v oblasti informácií a komunikácie (2 405 eur). Zároveň platí, že v odvetviach, v ktorých od roku 2013 rástli mzdy najviac, rástol aj počet zamestnancov.

Čo sa týka samotného priemyslu, jednou z výnimiek v rámci platových podmienok je spomínaná automobilka Volkswagen. Nemecká firma platí Slovákom nielen viac, ako je národný priemer, ale platy v automobilke dokonca presahujú aj priemerný mesačný plat v Bratislave.

Priemerný mesačný plat v hrubom vo Volkswagene, bez miezd manažmentu a vrátane odmien, dosiahol v minulom roku 2 688 eur. Je však potrebné zdôrazniť, že hovoríme o priemernej mzde, ktorá v sebe zahŕňa 13., 14. a 15. plat, osobné a tímové hodnotenie, dorovnanie inflácie či ďalšie mimoriadne príplatky.

Príklad Volkswagenu tak ukazuje, že pri analýzach záleží na tom, o akej konkrétnej firme sa v rámci priemyslu bavíme. Celkový postupný pokles počtu ľudí pracujúcich v oblasti priemyslu je však zjavný. Zároveň s tým sa Slovensko mierne posúva k priemeru EÚ, kde tvoril priemysel z celkovej zamestnanosti v roku 2023 len 15,4 percenta.

© Autorské práva vyhradené

28 debata chyba
Viac na túto tému: #priemysel #služby #slovenský automobilový priemysel