Nákupy ilustrujú, do akej miery je Západ stále závislý pri niektorých produktoch od Ruska napriek tomu, že po útoku na Ukrajinu prisľúbil zrušiť ekonomické vzťahy s Moskvou. Čo sa týka ruského titánu, závislosť od jeho dovozu vyvoláva aj bezpečnostné obavy, keďže je kľúčový pri výrobe dopravných aj bojových lietadiel.
„Rusko môže zastaviť dodávky takýchto materiálov a ohroziť pozíciu firiem kritických pre osobnú dopravu aj pre obranu štátu,“ povedal riaditeľ oddelenia výskumu spoločnosti ImportGenius William George.

Po vyše dvoch rokoch vojny na Ukrajine Rusko stále vyváža ropu a plyn a ruské podniky sú naďalej schopné exportovať ďalšie produkty a suroviny od diamantov až po urán. V západných štátoch totiž stále pretrváva dopyt po týchto produktoch a vlády uplatňujú pri niektorých ruských firmách zo sankcií výnimky.
Ani spoločnosť VSMPO-Avisma sankcie USA a Európskej únie nepocítila. A to napriek tomu, že ju čiastočne vlastní ruský zbrojársky konglomerát Rostec, ktorý pod americké a európske sankcie spadá.
V roku 2022 vyviezla VSMPO-Avisma približne 15.000 ton titánu v hodnote približne 370 miliónov USD (341,86 milióna eur). Väčšina smerovala do západných krajín, ktoré podporujú Ukrajinu v boji proti Rusku. Na čele rebríčka dovozcov boli Nemecko, Francúzsko, USA a Británia.
Aj v minulom roku pokračovala spoločnosť v stabilnom vývoze titánu. Získané údaje síce poukazujú na pokles vývozu (VSMPO-Avisma vyviezla na základe týchto údajov titán za minimálne 345 miliónov USD), údaje sú však limitované, keďže za rok 2023 už bolo ťažšie dostať sa k ruským ekonomickým dátam.
Proti sankciám sa už skôr vyjadril európsky výrobca lietadiel Airbus. „Myslíme si, že uvaliť sankcie na titán z Ruska by znamenalo uvaliť sankcie aj na seba,“ povedal ešte v júni šéf spoločnosti Guillaume Faury. Airbus pritom už v decembri 2022 uviedol, že do niekoľkých mesiacov prestane titán z Ruska odoberať. Podľa dostupných údajov však ruský titán dovážala spoločnosť ešte v novembri minulého roka. Firma na to reagovala iba tým, že medzitým začala dovážať aj z iných štátov.
Americký konkurent Boeing sa síce od ruského titánu odstrihol a podľa dostupných údajov túto komoditu z Ruska už od jari 2022 nedováža, jeho dodávatelia však v tom pokračujú. Nedá sa tak zistiť, aký objem ruského titánu stále smeruje do lietadiel Boeingu. Zástupca americkej firmy sa k dodávateľom odmietol vyjadriť.
Podobne už na jar 2022 oznámil plány na zastavenie dovozu ruského titánu aj britský Rolls-Royce, ktorý vyrába motory pre lietadlá Airbus aj Boeing. Údaje však ukázali, že v nákupoch firma pokračovala počas celého roka 2022, pričom hodnotu dovozu zvýšila z 5 miliónov USD v roku 2021 na 6,7 milióna USD. Navyše dodávky od VSMPO-Avisma pre britskú spoločnosť boli registrované aj v apríli 2023.
Na závislosť európskych podnikov od ruského titánu poukazujú aj údaje Európskej únie. Celá EÚ doviezla v roku 2023 titán z Ruska za 244 miliónov USD, čo je iba o 20 % menej než v roku 2019, v ktorom dodávky zaznamenali rekord. Na porovnanie, USA za minulý rok doviezli z Ruska titán za 47 miliónov USD, čo je zhruba o 80 % menej než v roku 2019.