Obchodníci majú čoraz väčšie obavy z krízy v Červenom mori

Maloobchodníci v Európe aj v Amerike čelia kvôli zmeneným trasám lodí meškaniu dodávok o dva týždne alebo viac a tiež vyšším nákladom na dopravu.

27.01.2024 13:50
Maersk Hangzhou Foto:
Loď Maersk Hangzhou patrí k tým, ktoré sa v Červenom mori pokúsili napadnúť a obsadiť jemenskí povstalci. Posádka ju s pomocou ozbrojenej eskorty a amerického námorníctva napokon ubránila.
debata (1)

Vytváranie väčších zásob, prechod k dodávateľom, ktorí sú bližšie k spotrebiteľom a znižovanie závislosti od Číny. To sú taktiky európskych a amerických maloobchodníkov, ktorými sa snažia vybudovať odolnejšie dodávateľské reťazcov. TASR o tom informuje na základe správy Reuters.

Po pandémii ochorenia COVID-19, ktorá otriasla dodávateľskými reťazcami prišla teraz kríza v Červenom mori, ktorá prinútila prepravcov presmerovať lode na dlhšiu trasu okolo Mysu dobrej nádeje na juhu Afriky. Maloobchodníci v Európe aj v Amerike tak čelia meškaniu dodávok o dva týždne alebo viac a tiež vyšším nákladom na dopravu. Majú pritom len obmedzené finančné možnosti a nemôžu si dovoliť utrácať za leteckú dopravu, ktorá by produkty dostala do obchodov rýchlejšie, ale za ešte vyššie náklady.

Chorvátsko LNG terminál zemný plyn Čítajte viac Obrie LNG tankery museli náhle zmeniť trasu. Útoky povstalcov ich poslali na trasu okolo Afriky, dôsledky pocítia všetci

Prudký nárast inflácie po pandémii spôsobil, že spotrebitelia na celom svete obmedzili výdavky. Maloobchodníci sa tak obávajú premietnuť väčšie náklady na dopravu do vyšších cien tovaru. Niektorí predajcovia využívajú kombináciu námornej dopravy a leteckej dopravy z Dubaja. Podľa spoločnosti Unique Logistics so sídlom v USA je však letecká preprava tovaru približne 10– až 12-krát drahšia ako námorná doprava. Napríklad pre lacný odevný reťazec Primark tak nie je ekonomická, uviedol finančný riaditeľ materskej spoločnosti Associated British Foods. Predajcovia odevov a športového oblečenia sa chcú tiež vyhnúť vytváraniu veľkých zásob, pretože sa práve spamätali z prebytku počas pandémie, ktorý ich prinútil ponúknuť veľké zľavy.

Nemecký veľkoobchodník so športovým vybavením a oblečením Intersport Deutschland plánuje absorbovať vyššie náklady na dopravu a nie ich prenášať na spotrebiteľov. Podobne uvažujú aj ďalší, napríklad nábytkársky gigant Ikea. Jedným zo spôsobov, ako sa maloobchodníci snažia zaúčtovať zvýšenie nákladov a vyhnúť sa rastu cien, je ponúkať menšie zľavy, ako je obvyklé v tomto ročnom období. Ďalším spôsobom, ako zvládnuť problémy, je hľadať dodávateľov bližšie k trhom, ale aj tu je kľúčovým faktorom cena. Intersport Deutschland tiež upozorňuje, že sa to „nedá urobiť cez noc“.

1 debata chyba
Viac na túto tému: #kríza v Červenom mori #lodná preprava #jemenskí povstalci