Odvtedy sa stala automobilka neoddeliteľnou súčasťou automobilového sektora v krajine a posilnila pozíciu Slovenska ako lídra v počte vyrobených áut na jedného obyvateľa.
V súčasnosti je slovenská fabrika jedinou, kde vyrábajú terénne vozidlo Defender, ktoré sa počas uplynulých dvoch rokov stalo najpredávanejším modelom celého koncernu. V závode pracuje zhruba 5 000 pracovníkov a týždenne schádza z výrobných liniek až 3 000 vozidiel. Minulý týždeň ohlásil slovenský Jaguar novinku. Plánuje v Nitre vyrábať aj elektrické vozidlá.
Čítajte viac Až 600 eur na nový kotol, plynári ohlásili nový projekt. Šéf spoločnosti SPP – distribúcia hovorí, kto sa môže hlásiťK prilákaniu novej automobilky pred piatimi rokmi prispeli okrem vybudovaných dodávateľských reťazcov či lacnej pracovnej sily aj štedré štátne dotácie v objeme až 600 miliónov eur. Z toho priama finančná pomoc bola na úrovni 112 miliónov.
Štátni analytici z Inštitútu finančnej politiky (IFP) na ministerstve financií na piate výročie nitrianskej automobilky pripravili štúdiu, v ktorej skúmali, aké výhody priniesla pre slovenskú ekonomiku. Autori štúdie Vladimír Peciar a Katarína Vaľková prišli so záverom, že v priľahlom regióne príchod automobilky nepriniesol rýchlejšiu tvorbu nových pracovných miest, vyšší rast miezd či celkovo vyšší rast tržieb firiem v porovnaní s vývojom vo zvyšku Slovenska. Pozitívny vplyv však mala na rast miezd a zamestnanosť v automobilovom sektore.
Otvorili tak diskusiu o tom, či je takáto štátna investičná pomoc efektívna a či miliardové investície zahraničného kapitálu na Slovensku zdvihnú v krajine platy. Nalievať peniaze do montážnych dielní na Slovensku pritom prináša veľké riziká. Menej sofistikované pracovné miesta v priemysle patria medzi najviac ohrozené robotizáciou a automatizáciou, teda nahrádzaním práce ľudí robotmi. Táto štúdia môže pomôcť tiež v tom, aké prínosy možno očakávať od piatej automobilky Volvo pri Košiciach.
Denník Pravda sa pozrel na hlavné ponaučenia z celej štúdie.
1. Štyroch z piatich ľudí pretiahol Jaguar z iných firiem
Už v skúmanom období medzi rokmi 2014 až 2019 bola v nitrianskom regióne nízka nezamestnanosť. Dokonca na úrovni pod štyrmi percentami bola jedna z najnižších na Slovensku. Podľa skorších vyjadrení rezortu hospodárstva mala nová investícia vytvoriť až 15-tisíc nových pracovných miest, z toho až 3 000 priamo v závode.
Čítajte viac Kde sa najlepšie zarába na prenájme bytu? Bratislava pohorela, rebríčku kraľuje mesto z juhu SlovenskaOhlásené nové pracovné miesta v automobilke ešte nemusia znamenať, že vzniknú dodatočné pracovné miesta. Ako bolo už spomenuté, v regióne s nízkou nezamestnanosťou došlo k tomu, že až 80 percent ľudí prišlo pracovať do Jaguara z iného zamestnania. Na zaplnenie pracovných miest tak musela nová automobilka prevažne naberať už predtým zamestnaných pracovníkov. Na druhej strane 20 percent pracovníkov prišlo z radov nezamestnaných či ľudí mimo trhu práce, čo je pozitívna správa.
Viacerí vyjadrovali v tom čase obavy z toho, že nová nitrianska automobilka bude výrazne sťahovať pracovníkov z iných automobiliek. Ako vyplýva zo samotnej štúdie, vo výraznej miere k tomu nedošlo. Iba šesť percent zamestnancov Jaguaru bolo predtým zamestnaných vo Volkswagene. Ďalších päť percent ľudí pracovalo predtým pre trnavský Peugeot Citroën. Pre žilinskú Kiu pracovalo predtým menej ako pol percenta zamestnancov Jaguaru. Vo väčšej miere prišli ľudia z úplne iných odvetví. Tretina nových pracovníkov prišla zo sektora služieb.
Autori štúdie preto prišli s jasným záverom, že príchod Jaguaru nevytvoril dodatočné pracovné miesta. V regióne došlo skôr len k prerozdeleniu zamestnanosti. „Ani pri regióne ako celku, ani pri jednotlivých okresoch sme nenašli presvedčivé dôkazy o tom, že príchod automobilky zvýšil zamestnanosť,“ píše sa v štúdii.
2. Platy rástli rýchlo aj pred investíciou
Podobne ako rástla zamestnanosť v regióne Nitra v období od roku 2014 až do roku 2019, tak svižným tempom rástli aj mzdy pred príchodom Jaguaru. V priľahlých okresoch okrem Šale za roky 2016 a 2017 narástli kumulatívne mzdy o viac ako 11 percent. Napríklad v okrese Hlohovec bol rast miezd až na úrovni 17,5 percenta.
Potenciál regiónu s nízkou nezamestnanosťou, dopytom po nových pracovníkoch a solídnym tempom rastu platov je na ďalší rozvoj ekonomiky do značnej miery limitovaný. Jaguar teda prichádzal do regiónu s už prudko rastúcimi platmi.
Svojím príchodom do Nitry fabrika určite zvýšila konkurenciu na trhu práce. Výraznejšie však v regióne mzdy nezvýšila. Zaujímavým zistením je skutočnosť, že vo vzdialenejších regiónoch, ktoré sú do hodiny autom od Nitry, sa v dôsledku príchodu automobilky mzdy mierne znížili.
Prečo k tomu došlo? Aj keď Jaguar svojim zamestnancom zaplatil lepšie, presun pracovníkov utlmil rast miezd vo vzdialenejších okresoch. Autori štúdie si to vysvetľujú tým, že do novej automobilky prešli produktívnejší a lepšie zarábajúci zamestnanci z okolia. Tí si priamo v automobilke prilepšili. Odchod produktívnejších pracovníkov však mal negatívny vplyv na firmy, ktorých ľudia odišli do Jaguaru.
3. Automobilky a nové Volvo
Štúdia sa tiež venovala tomu, aký vplyv mal príchod Jaguaru na náš automobilový priemysel. Ako je zreteľné z čísiel, pre tento sektor bola nová automobilka prínosom. Zamestnanosť v automobilovom priemysle a v pridružených sektoroch po príchode Jaguaru rástla. V dodávateľských odvetviach vidíme nárast medzi 0,6 až 0,8 percenta, v automobilovom priemysle dokonca až do 2,5 percenta.
Štruktúra zamestnanosti sa tak výrazne posunula v prospech automobilového sektora. To však so sebou prináša aj negatíva. Napríklad vo forme automatizácie a robotizácie, čo v preklade znamená nahrádzanie práce ľudí robotmi. Príliš veľká závislosť slovenskej ekonomiky od menej sofistikovanej priemyselnej výroby tak môže ohroziť pracovné miesta práve spomínanou robotizáciou.
Dobrou správou pre pracovníkov v tomto sektore je skutočnosť, že s príchodom Jaguara narástli aj mzdy v automobilovom priemysle, v dodávateľských reťazcoch však už nie. Vyššia konkurencia sa tak postarala o to, že v automobilovom priemysle sa zvýšili mzdy o 2,3 percenta.
Otázkou zostáva, či zamieša nová automobilka Volvo pri Košiciach kartami, alebo bude mať na ekonomiku v regióne len veľmi malý vplyv. Aj na toto sa snažila štúdia nájsť odpoveď. Jeden z jej záverov je, že príchod novej automobilky nemusí hneď priniesť nové pracovné miesta, ale môže len preskupiť existujúcich zamestnancov v prospech automobilového priemyslu.
„Pretože však susedné okresy okolo Košíc majú výrazne vyššiu mieru nezamestnanosti a nižší dopyt po práci, nie je potenciál regionálneho trhu práce ešte vyčerpaný a otvára priestor pre silnejšie efekty ako v prípade príchodu Jaguaru,“ očakávajú autori štúdie.