Tieto satelitné snímky by mali Nemcom otvoriť oči. Číňania budujú megatovárne na lacné autá

Rýchlosť, akou čínske automobilky budujú nové fabriky, je vo svete bezprecedentná. Ešte donedávna len málokto vedel o súkromnej čínskej automobilke s názvom BYD (Build Your Dreams), v preklade buduj si svoje sny, ktorá sa zameriava hlavne na výrobu elektrických vozidiel.

10.09.2023 05:00
BYD - výroba v Číne Foto:
BYD - výroba v Číne
debata (103)

Už vlani bola druhým najväčším výrobcom elektromobilov na svete, hneď po americkej spoločnosti Tesla. Jej vzostup teraz nabral ešte na obrátkach a v Číne predáva 15-krát viac elektrických vozidiel ako Volkswagen. To jej zjavne nestačí.

Satelitné snímky ukazujú, ako paralelne na rôznych miestach v Číne buduje expresne rýchlo nové megatovárne. Orná pôda a dediny musia novým závodom ustupovať. Kapacity závodov sú také veľké, že sa očakáva, že BYD tento rok vyrobí viac áut ako BMW alebo Mercedes, píše nemecký portál Wirtschawfts Woche.

O rýchlej expanzii čínskych automobiliek a ohrození nemeckých výrobcov vozidiel v poslednom čase píše čoraz viac nemeckých spravodajských portálov.

Dediny ustupujú fabrikám

Nová továreň na elektromobily rastie aj v meste Che-fej vo východočínskej provincii. Stavba bude stáť 4,3 miliardy dolárov, čo je, na porovnanie, dvakrát viac, ako bola cena fabriky Giga Shangai od Tesly. Kapacita továrne bude čoskoro 1,32 milióna vyrobených vozidiel ročne.

Na porovnanie, v najväčšom závode BMW v americkom Spartanburgu sa ročne vyrobí okolo 400-tisíc áut a v najväčšom závode Volkswagenu v nemeckom Wolfsburgu je to okolo 800-tisíc áut. Ani Slovensko so svojimi štyrmi automobilkami nevyrobí toľko vozidiel za rok, ako sa plánuje v čínskej fabrike.

Nemecký portál priniesol časovú os s obrázkami, kde je vidieť, za aký krátky čas sa spoločnosti BYD fabriku podarilo postaviť. V lete 2021 tam toho nebolo veľa. Okrem niekoľkých starých dielní v priemyselnom parku, ornej pôdy a niekoľkých dedín. Takmer po dvoch rokoch zmizli dediny aj polia. Na ich miestach vyrástli fabriky na autá a ubytovne pre robotníkov, ktorí montujú autá.

Prvá fabrika bola postavená rekordne rýchlo. Trvalo len desať mesiacov od poklepkania základného kameňa až po udalosť, kedy zišlo prvé vozidlo z montážnej linky. Opäť sa hodí porovnanie. Otvorenie fabriky Tesla v nemeckom Grünheide trvalo približne 28 mesiacov. Bez toho, aby bolo potrebné stavať ďalšie bývanie pre zamestnancov.

Útok na lídrov na trhu

Zakladateľ a predseda predstavenstva automobilky BYD Wang Chuanfu oznámil, že do roku 2023 chce vyrábať tri milióny vozidiel. V roku 2021 ich automobilka vyrábala 700-tisíc. Nemecký portál upozorňuje, že ak čínska automobilka splní tohtoročný cieľ, predbehla by BMW a Mercedes, ktoré vyrábajú približne po dvoch miliónoch vozidiel.

Vzhľadom na obrovské kapacity nových závodov by sa potom BYD mohol zamerať na lídrov na trhu, akými sú Volkswagen (osem miliónov vozidiel) alebo Toyota (desať miliónov vozidiel).

Nemeckí výrobcovia automobilov by sa mali mať na pozore. Nedávno spoločnosť Allianz priniesla správu, kde sa venovala vzostupu čínskych výrobcov. Ak sa im podarí do roku 2030 zvýšiť svoj trhový podiel v Číne z 50 na 75 percent, stálo by to európske automobilky sedem miliárd eur ročného zisku.

V strednodobom horizonte sa chce stať BYD dominantným hráčom aj na iných trhoch. Ak by chcel zaútočiť na európske trhy, musel by aj tu začať stavať výrobné kapacity. Dovoz čínskych vozidiel je spojený s vysokými nákladmi.

© Autorské práva vyhradené

103 debata chyba
Viac na túto tému: #autá #Čína #elektromobil #BYD