Rozvoj prístavov poháňa pandémia aj vojna
Pandémia covidu a vojna námornej doprave zásadne zamiešali karty. Poľsko síce začalo investovať do rozširovania prístavov a posilňovania energetickej bezpečnosti rozvojom LNG terminálov v prístavoch Swinoujscie a Gdaňsku ešte pred rokom 2020, odvtedy však dopyt po prístavoch ešte viac rástol.
„Prístav v nemeckom Hamburgu je plný a cesta na východ do Ruska odstrihnutá. Toto je kľúčový moment pre poľské prístavy,” zaznievalo z úst účastníkov kongresu. Výstižne to okomentoval Marek Gróbarczyk, štátny tajomník ministerstva infraštruktúry a splnomocnenec poľskej vlády pre vodné hospodárstvo a investície, ktorý kongres otváral: „Každý hektár pôdy v oblasti prístavu má cenu zlata. Momentálne nie je na svete prístav, ktorý by nerástol,” vyhlásil.
„Videli sme, ako blokáda karga vo vojnovej oblasti na Ukrajine zasiahla svetovú ekonomiku. Musíme sa pripraviť na prudký nárast prevozu uhlia, na to, že budeme uhlie prekladať v Gdaňsku, ale pomôcť bude musieť aj Swinoujscie. Rovnako významná je však aj situácia v pôdohospodárstve, Ukrajinským zástupcom sme prisľúbili pomoc s prevozom množstva obilia, pšenice, kukurice. Je potrebné zabezpečiť pravidelné prúdenie produktov do prístavov a z prístavov po pevnine,” zdôraznil Krzysztof Urbas, Prezident prístavného úradu Szczeczin-Swinoujscie.
„Musíme však myslieť aj na to, čo bude s tovarom, kam by mal ísť, odkiaľ bude. A takisto, kde budeme hľadať tovary, po ktorých bude dopyt v roku 2024 alebo 2026. O tieto dva alebo štyri roky budú existovať úplne iné trhy,” prognózoval dopady vojny profesor Janusz Uriasz, prorektor pre inovácie a rozvoj Námornej univerzity v Štetíne. Situácia sa dá zvládnuť podľa neho len vtedy, ak bude logistika rýchlejšia a efektívnejšia.
Tim Power, výkonný riaditeľ britskej spoločnosti Drewry pripomenul, že hoci Európa na pandémiu pomaly zabúda, v doprave rezonuje dodnes. Ilustroval to na číslach.
„Ceny ropy a zemného plynu tak skoro neklesnú. Pandémia v Európe síce skončila, lenže svetovú ekonomiku vypína čínska „zero covid policy", ktorá sa dotýka aj nášho biznisu. Pamätáte si správy o stovkách lodí, ktoré čakali na vylodenie v americkom Long Beach? Dôvodom boli zápchy v prístavoch a zbrzdenie celého dodávateľského reťazca. Len v roku 2021 tieto problémy pohltili 17 percent globálnej námornej kapacity. Odhady na rok 2022 hovoria o mínus 15 percentách, do normálu by sme sa mali dostať až v roku 2023, kedy čakáme mínus 7 percent. Lenže momentálne sa tieto blokády rozširujú z veľkoobjemných prístavov do tých menších rozmiestnených po celom svete," dodal Power.