Pokračovanie článku: Poľsko pumpuje milióny do prístavov, chce byť námorným lídrom v regióne. Ťažiť z toho bude aj Slovensko

Rozvoj prístavov poháňa pandémia aj vojna

Pandémia covidu a vojna námornej doprave zásadne zamiešali karty. Poľsko síce začalo investovať do rozširovania prístavov a posilňovania energetickej bezpečnosti rozvojom LNG terminálov v prístavoch Swinoujscie a Gdaňsku ešte pred rokom 2020, odvtedy však dopyt po prístavoch ešte viac rástol.

„Prístav v nemeckom Hamburgu je plný a cesta na východ do Ruska odstrihnutá. Toto je kľúčový moment pre poľské prístavy,” zaznievalo z úst účastníkov kongresu. Výstižne to okomentoval Marek Gróbarczyk, štátny tajomník ministerstva infraštruktúry a splnomocnenec poľskej vlády pre vodné hospodárstvo a investície, ktorý kongres otváral: „Každý hektár pôdy v oblasti prístavu má cenu zlata. Momentálne nie je na svete prístav, ktorý by nerástol,” vyhlásil.

Námorný kongres v Štetíne. Foto: Pravda, Lucia Lauková
namorny kongres stetin polsko Námorný kongres v Štetíne.

„Videli sme, ako blokáda karga vo vojnovej oblasti na Ukrajine zasiahla svetovú ekonomiku. Musíme sa pripraviť na prudký nárast prevozu uhlia, na to, že budeme uhlie prekladať v Gdaňsku, ale pomôcť bude musieť aj Swinoujscie. Rovnako významná je však aj situácia v pôdohospodárstve, Ukrajinským zástupcom sme prisľúbili pomoc s prevozom množstva obilia, pšenice, kukurice. Je potrebné zabezpečiť pravidelné prúdenie produktov do prístavov a z prístavov po pevnine,” zdôraznil Krzysztof Urbas, Prezident prístavného úradu Szczeczin-Swinoujscie.

„Musíme však myslieť aj na to, čo bude s tovarom, kam by mal ísť, odkiaľ bude. A takisto, kde budeme hľadať tovary, po ktorých bude dopyt v roku 2024 alebo 2026. O tieto dva alebo štyri roky budú existovať úplne iné trhy,” prognózoval dopady vojny profesor Janusz Uriasz, prorektor pre inovácie a rozvoj Námornej univerzity v Štetíne. Situácia sa dá zvládnuť podľa neho len vtedy, ak bude logistika rýchlejšia a efektívnejšia.

Tim Power, výkonný riaditeľ britskej spoločnosti Drewry pripomenul, že hoci Európa na pandémiu pomaly zabúda, v doprave rezonuje dodnes. Ilustroval to na číslach.

„Ceny ropy a zemného plynu tak skoro neklesnú. Pandémia v Európe síce skončila, lenže svetovú ekonomiku vypína čínska „zero covid policy", ktorá sa dotýka aj nášho biznisu. Pamätáte si správy o stovkách lodí, ktoré čakali na vylodenie v americkom Long Beach? Dôvodom boli zápchy v prístavoch a zbrzdenie celého dodávateľského reťazca. Len v roku 2021 tieto problémy pohltili 17 percent globálnej námornej kapacity. Odhady na rok 2022 hovoria o mínus 15 percentách, do normálu by sme sa mali dostať až v roku 2023, kedy čakáme mínus 7 percent. Lenže momentálne sa tieto blokády rozširujú z veľkoobjemných prístavov do tých menších rozmiestnených po celom svete," dodal Power.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #Poľsko #doprava #prístav #námorná doprava #Štetín