Poľsko pumpuje milióny do prístavov, chce byť námorným lídrom v regióne. Ťažiť z toho bude aj Slovensko

Nenápadné mesto Štetín je vzdialené od Bratislavy približne osem hodín cesty autom. Ak si to porovnáme s “tradičným” slovenským morom v Chorvátsku, je to asi tak ďaleko, ako keď sa vydáte do obľúbeného dovolenkového letoviska na Makarskú riviéru. Naša cesta však nesmerovala za rekreáciou, ale za obchodom.

05.07.2022 10:00
námorný kongres Štetín more Foto: ,
Námorný kongres v Štetíne.
debata (8)

V posledných júnových dňoch sa totiž v Štetíne konal medzinárodný námorný kongres, najväčšie podujatie svojho druhu v krajine so stovkami účastníkov od strednej Európy po Spojené kráľovstvo. A nechýbali na ňom ani Slováci. Pri tejto príležitosti sme Štetín navštívili a naživo sme si prezreli aj samotný prístav. Slovensko je totiž pre Poľsko významným obchodným partnerom.

Už dnes mnohé spoločnosti zo Slovenska využívajú prepojenie so svetom, ktoré cez Baltické more prináša poľský prístav, v oblasti energetiky, ako aj logistiky. Dôvod je jasný: slovenský priemysel je neoddeliteľne naviazaný na vývoz a dovoz zo zahraničia, ktoré často prekračujú aj hranice Európy. Len cez poľský prístav v Štetíne ročne prejde slovenskou časťou približne 400-tisíc ton tovarov. Prekladajú sa tam napríklad aj suroviny zo Švédska, ktoré putujú do košických oceliarní U.S. Steel.

Slovensko je tretím najväčším klientom poľského prístavu:
Ročná prepava tovarov v prístave Szczecin podľa... Foto: Pravda, eko
statistika preprava pristav slovensko Ročná prepava tovarov v prístave Szczecin podľa objemu v tisícoch ton.
Prístav Szczecin-Świnoujście Foto: MAREK CZASNOJC/ Szczecin and Świnoujście Seaports Authority
Port kontajnery Prístav Szczecin-Świnoujście Prístav Szczecin-Świnoujście

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #Poľsko #doprava #prístav #námorná doprava #Štetín