Šéf Škoda Auto na Slovensku o tom, kedy dodajú Fabiu či Karoq a či pôjdu ceny hore

Bez náhradných dielov, ako sú napríklad riadiace jednotky či výplne dverí, sa auto dá vyrobiť. Prejde kontrolou a vyvezie sa na odstavnú plochu, kde počká na svoje dokončenie. Iná vec sú káblové zväzky, bez nich auto ľahko nezložíme, hovorí v rozhovore pre denník Pravda šéf Škoda Auto Slovensko Jaroslav Hercog.

13.06.2022 16:41
Jaroslav Hercog Foto: ,
Jaroslav Hercog, riaditeľ spoločnosti Škoda Auto Slovensko.
debata (5)

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto stále nevyrába na maximum kapacity. Problémom je nedostatok dielov. Aká je teda situácia, aké diely automobilkám chýbajú?

Nielen automobilový priemysel čelí dosahom covidu, ktorý priniesol prerušenie logistických väzieb, uzatváranie či obmedzenie výroby u dodávateľov. Postupne prišli jednotlivé vlny s rôznymi obmedzeniami, ktorým sa výrobcovia a dodávatelia množstvom opatrení postupne prispôsobili, aby zabezpečili neprerušený chod výroby. V dobe covidu prišlo k presmerovaniu dopytu po čipoch od automobilov, kde sa predpokladalo, že nábeh bude pozvoľný, k čipom do spotrebnej elektroniky, keďže ľudia trávili oveľa viac času doma. Vznikla tak nerovnováha medzi dopytom a ponukou, čo spôsobilo druhú ranu väčšine automobilových výrobcov. Opäť sme si povedali, že horšie veci sa už ani nemohli stať, a to sme ešte netušili, čo príde 24. februára tohto roku.

Prišla vojna na Ukrajine a s ňou ďalšie problémy s dielmi?

Odhliadnuc od veľkého utrpenia, ktoré zažívajú obyvatelia Ukrajiny po agresii, vojna predchádzajúce dosahy nedostatku dielov ešte viac prehĺbila. Prerušená bola výroba u mnohých dodávateľov z Ukrajiny, a to predovšetkým v oblasti káblových zväzkov. Počas krátkej doby sa však vďaka veľkému nasadeniu všetkých zúčastnených strán podarilo výrobu káblových zväzkov aspoň čiastočne obnoviť. Našou ambíciou je pokračovať s výrobou na Ukrajine, a tak pomôcť aj v ťažkých časoch. Preto si veľmi ceníme flexibilitu ukrajinských zamestnancov a zamestnankýň, ktorí aj vo vojnou zmietaných časoch dokázali aspoň sčasti výrobu vo fabrike zachovať. Aj v dôsledku tejto situácie vnímame, že potrebujeme oveľa viac diverzifikovať.

Šéf Škoda Auto Slovensko: Spúšťame novinku, reaguje na nedostatok vozidiel na trhu:

Čo to presne znamená?

Konkrétne v našom prípade to znamená, že v úzkej spolupráci s dotknutými dodávateľmi z Ukrajiny sme duplikovali výrobu káblových zväzkov do Českej republiky. Zároveň sme si zabezpečili novú výrobnú kapacitu v Maroku. Cieľom týchto opatrení je ešte lepšie zabezpečenie proti možným budúcim výpadkom v dodávkach. Tieto opatrenia v prípade potreby umožňujú navýšenie súčasného objemu výroby. Hľadajú sa cesty, aby sa tok komponentov nezastavil. Od októbra, keď bola naposledy prerušená výroba, síce ešte stále nejdeme na plný výkon, ale nemuseli sme výrobu zastaviť úplne.

Jaroslav Hercog Čítajte viac Šéf Škoda Auto Slovensko: Spúšťame novinku, reaguje na nedostatok vozidiel na trhu

Spomínali ste diverzifikáciu vo výrobe. V hre je výroba káblových zväzkov v Maroku. O čo tam ide presne, bol to dôsledok vojny na Ukrajine?

Aktuálna situácia nás mnohému naučila a prispela k prehodnoteniu doterajších praktík a zvyklostí vo vzťahu ku globalizácii. Pristúpilo sa k väčšej diverzifikácii a nastal odklon od globalizácie. Kladie sa oveľa väčší dôraz na zabezpečenie dodávok komponentov z krajín, ktoré sú menej rizikové, či už z pohľadu geopolitického alebo logistického. Popri vojne na Ukrajine uvediem príklad Ázie, konkrétne Číny, ktorá sa pre nulovú toleranciu voči covidu opakovane uzatvára a lode nielenže nemôžu vyplávať, ale ich pre lockdowny ani nemá kto naložiť tovarom, čím dochádza k prerušeniu dodávateľských reťazcov.

Nemyslím si však, že si v budúcnosti budeme všetko vyrábať v Európe. Na to nemáme ani kapacity, ani zdroje materiálov, ani personál a ani potrebné investície, aby sme si robili všetko doma. Výrobcovia však budú veľmi opatrní v tom, aby boli schopní aspoň čiastočne kľúčové komponenty zabezpečovať napriamo a zabezpečiť si tak vyššiu kontrolu nad dodávkami.

Akých dielov sa to ešte týka? Vieme, že čipy vyrába len hŕstka firiem. Dá sa to vôbec pri čipoch takto diverzifikovať?

Výroba čipov je investične a technologicky veľmi náročná. Výrobcovia sú lokalizovaní predovšetkým v Ázii – na Taiwane či v Malajzii. Preniesť takú továreň do Európy je otázka viacerých rokov. Isto bude dochádzať k tomu, že sa Európa bude snažiť začať vyrábať niektoré strategické komponenty ako čipy lokálne, čo sa už i deje a je to dobre. No nemyslím si, že si všetky súčiastky, ktoré idú do automobilov, budeme vyrábať tu v Európe.

zväčšiť Jaroslav Hercog, riaditeľ spoločnosti Škoda... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc, Lubos Pilc
Jaroslav Hercog Jaroslav Hercog, riaditeľ spoločnosti Škoda Auto Slovensko.

Automobilkám chýbajú diely. Ako si to máme predstaviť, čo sa deje s vozidlami, idú z výrobnej linky nekompletné vozidlá a dorábajú sa na odstavných parkoviskách?

Automobil je komplexný produkt, ktorý sa skladá z tisícov dielov. Bez niektorých z nich, ako je napríklad niektorá z riadiacich jednotiek či už spomínané výplne dverí, sa auto dá vyrobiť, prejde kontrolou a vyvezie sa na odstavnú plochu, kde počká na svoje dokončenie, sotva bude chýbajúci diel opäť k dispozícii. Iný príklad sú káblové zväzky. Tie si predstavme ako sieť, ktorá ide autom ako žily v tele. Ak hovoríme o hlavných káblových zväzkoch, tak tie nie je možné do auta dodatočne vložiť, lebo sa do vozidla umiestňujú v prvotnej fáze výroby auta a merajú častokrát podľa modelu a výbavy i niekoľko kilometrov.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #predaj #auto #Škoda #vozidlo #nové autá
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy