„Ak by sme porovnávali prvé polroky posledných troch rokov, tak je potrebné zdôrazniť, že rok 2019 bol pre Slovensko rekordný,” uviedol pre agentúru SITA generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu Ján Pribula. Vlaňajší rok významne poznačila pandémia, ktorá sa podpísala pod výsledky prvého polroku, kedy automobilky stáli šesť až osem týždňov. Ako zdôraznil Pribula, prišlo k značnému výpadku výroby, ktorý sa už do konca roka nepodarilo dohnať.
Čítajte aj Priemyselník Soták o energetickej kríze: Fabriky nebudú mať na platyAktuálny rok je podľa zväzu v znamení pokračujúceho boja s pandémiou a opatrení, ktoré bolo nutné zaviesť vo výrobe tak, aby bola zabezpečená ochrana pracovníkov pred šírením pandémie. „Zároveň sa začali prejavovať vplyvy pandémie na celý dodávateľský reťazec, kedy dochádzalo k výpadkom v dodávkach materiálov a zvyšovaniu cien. Najväčším zásahom však je čipová kríza, ktorá postihuje celý reťazec výroby a distribúcie vozidiel,” skonštatoval Pribula.
Dodávky dielcov, predovšetkým tých, ktoré obsahujú elektronické súčiastky, sú nepravidelné a každá automobilka zvláda túto situáciu ináč. V každom prípade sa však podľa Pribulu prakticky žiadna z nich nevyhla zastaveniu výroby.