Obchodníkom zo SAMO vlani vzrástli tržby priemerne o 6,3 %, rástli však aj náklady

Priemerný celoročný rast tržieb obchodníkov zo Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO) bol v minulom roku na úrovni 6,3 %. Z toho tržby za potravinový sortiment narástli v priemere o 6,5 % a za drogistický sortiment o 6 %. Darilo sa viac maloobchodu, keďže veľkoobchod bol tvrdo poznačený výpadkom segmentu HORECA (hotely, reštaurácie, kaviarne). Vyplýva to z údajov spoločnosti NielsenIQ, o ktorých vo štvrtok na tlačovom brífingu informoval predseda SAMO Martin Krajčovič.

06.05.2021 12:05
potraviny, nákup, obchod, regále Foto:
Slovenská aliancia moderného obchodu (SAMO) združuje najväčšie spoločnosti zo sektora maloobchodu a veľkoobchodu na Slovensku s viac ako 30-tisíc zamestnancami.
debata

Najdôležitejším faktorom zmien v obchode v rámci minulého roka bola podľa SAMO zmena nákupného správania súvisiaca s vývojom pandémie. Postupne výrazne klesla frekvencia nákupov (-20 %), zvýšila sa priemerná cena za jeden nákup (+24,4 %) a zaviedli sa rôzne protipandemické opatrenia, ktoré zvýšili náklady obchodníkov. Dokonca boli niektoré obchodné prevádzky v istých častiach roka zatvorené úplne. Obmedzil sa predaj istého sortimentu počas Vianoc, ktoré sú pre obchodníkov najdôležitejším obdobím v roku. „Na jednej strane sektor obchodu zaznamenal rast tržieb, na druhej strane obchodníkom výrazne stúpli náklady z dôvodu povinnosti dodržiavať predpísané hygienické štandardy, či už v distribučných centrách alebo v obchodných prevádzkach,“ uviedol Martin Krajčovič.

Jeden nákupný košík mal v minulom roku v maloobchodných sieťach SAMO priemernú hodnotu 13,28 eura. Medzi 10 najpredáva­nejších produktov v potravinárskych predajniach patrili nebalené pečivo, mäso (najmä bravčové a kuracie), ovocie (najmä banány a citrusové ovocie) a zelenina (najmä zemiaky, paradajky a dyne), mlieko, maslo, cukor, vajcia, minerálne a stolové vody, tabakové výrobky, ako aj pivo a destiláty.

Aj na základe doterajších skúseností SAMO predpokladá, že niektoré trendy pretrvajú aj po odznení pandémie. Reálnym sa javí pokračovanie trendu tzv. „one stop shopping“, teda nižšej frekvencie nákupov, ale väčšej jednorazovej hodnoty nákupu. Rovnako SAMO predpokladá ďalší rast online predaja napriek tomu, že sa zákazníci po uvoľnení opatrení budú vracať aj do kamenných predajní. Predpokladá sa aj pokračujúci rast bezhotovostných platieb na úkor hotovostných, a tiež rozvoj možností bezkontaktných platieb. SAMO vníma aj trend zvyšovania návštevnosti malých predajní v blízkosti obydlí a predpokladá zmenšovanie záujmu o široko sortimentné predajne (hyper, supermarkety).

Slovenská aliancia moderného obchodu (SAMO) združuje najväčšie spoločnosti zo sektora maloobchodu a veľkoobchodu na Slovensku s viac ako 30-tisíc zamestnancami. Vznikla z iniciatívy spoločností Billa, Kaufland, Lidl, Metro a Tesco, ktoré sa stali jeho zakladajúcimi členmi a v súčasnosti sú jeho platnými členmi aj dm drogerie markt a Terno real estate.

debata chyba
Viac na túto tému: #tržby #SAMO