Zemný plyn, vodík či elektromobily. Aké výzvy čakajú dopravný priemysel?

Opatrenia spojené s pandémiou a brexit nepochybne viedli k zvýšeniu komplexnosti diaľkovej dopravy. Na druhej strane dodávky na poslednú míľu dostali obrovský impulz, ktorý má trvať aj po súčasných krízach. V tlačovej správe o tom informovala spoločnosť Eurowag.

12.04.2021 11:11
debata

„Za prvých pár týždňov v januári tohto roku sme boli svedkami znateľného poklesu transakcií uskutočňovaných nákladnými vozidlami prechádzajúcimi cez Lamanšský prieliv. Situácia sa krátko po tom stabilizovala, ale zostáva administratívna záťaž vrátane postupov colného odbavenia v papierovej podobe a postupov vrátenia daní,“ popisuje súčasnú situáciu v dopravnom priemysle generálny riaditeľ Eurowag Martin Vohánka.

Pandémia podľa firmy tiež potvrdila, že hlavné trendy v logistike sa v nasledujúcich rokoch zamerajú na digitalizáciu a zelenú mobilitu. Prudko rastúci elektronický obchod vytvoril tlak na rýchlejšie a nákladovo efektívnejšie doručenie. Dopyt verejnosti po udržateľných riešeniach podľa Vohánku neklesol. „Budúcnosť spočíva v alternatívnych palivách a elektronickej mobilite,“ tvrdí riaditeľ firmy Eurowag.

Európa totiž čoraz viac upúšťa od fosílnych palív a namiesto toho skúma alternatívne zdroje energie. Toto je úzko spojené s „Európskym Zeleným dohovorom“, v ktorom si EÚ stanovila cieľ stať sa do roku 2050 prvým klimaticky neutrálnym kontinentom na svete. Stratégia predpokladá 90-percentné zníženie emisií z dopravy. Tento cieľ by sa podľa Vohánku dal dosiahnuť prechodom na alternatívne palivá.

Pokiaľ ide o diaľkovú prepravu, najsľubnejšou a najpravdepodob­nejšou alternatívou k nafte je skvapalnený zemný plyn (LNG) a z dlhodobého hľadiska vodík. Pre mestskú logistiku by to mohli byť elektrické vozidlá na batériu. „Percento vozidiel poháňaných alternatívnymi pohonnými systémami v našich vozových parkoch je v porovnaní s tradičnými motormi stále skromné,“ hovorí Vohánka.

V súčasnosti je v celej Európe 387 čerpacích staníc LNG. Eurowag chce do konca roka pokryť 430 alternatívnych čerpacích staníc palivami na CNG a LNG. Firma kvôli tomu nedávno investovala do Rotterdamskej spoločnosti Last Miles Solution. „O zelenej mobilite sa v Škandinávii a západnej Európe dlho diskutovalo. Momentálne sme svedkami vzniku tohto trendu vo zvyšku Európy,“ dodal Vohánka.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #doprava #priemysel #nové výzvy