Šéf Datartu: Opatrenia vlády sa každý deň menili, nikto nič nevedel a nebol kompetentný

O tom, ako obchodníkov zasiahla prvá a druhá vlna pandémie, čo môže priniesť tento rok a nakoľko úspešné sú opatrenia a finančné kompenzácie, s ktorými prišla vláda ešte v marci a viaceré platia až doteraz, sa denník Pravda porozprával s obchodným a marketingovým riaditeľom slovenskej spoločnosti Elektrosped, pod ktorú patria aj Datart a Hej.sk Vladimírom Sušilom.

18.03.2021 19:00
vladimír sušil, datart Foto:
Obchodný a marketingový riaditeľ slovenskej spoločnosti Elektrosped Vladimír Sušil.
debata (2)

Ako vás zasiahla prvá a druhá vlna koronavírusu? Vnímali ste medzi nimi určitý rozdiel?

Celý minulý rok bol turbulentný, ale zároveň inšpiratívny. Nieže by sme vôbec nečakali príchod prvej vlny, ale pravdou je, že sme sa ocitli v dosiaľ nepoznanej situácii, a hneď sme nevedeli, čo máme robiť a ako to máme robiť. V prvých týždňoch sme sa sústredili hlavne na to, ako eliminovať riziká a zastabilizovať sklad. Nevedeli sme totiž, ako rýchlo sa bude nákaza šíriť. Rovnako sa na zložitosti situácie podpísal aj fakt, že predpisy na Slovensku a v Čechách, odkiaľ sa riadia mnohé procesy v spoločnosti, sa odlišovali. Na Slovensku nám na pár dní zakázali aj výdajne a až po nejakom čase sa našiel konsenzus v tom, ako by to asi mohlo fungovať. Samozrejme, náročné bolo aj dolaďovanie vecí s kuriérskymi spoločnosťami, keďže nárast on-line objednávok bol enormný, ale aj s obchodnými centrami, v ktorých sme otvorili výdajne.

Prvá vlna bola preto ťažšia?

Zasiahla nás viac. A to aj v súvislosti so zavádzaním opatrení zo strany vlády. Každý deň sa pravidlá menili a my sme na ne museli adekvátne reagovať. V prípade druhej vlny sme už na ich opätovné zavádzanie a zatváranie prevádzok boli výborne pripravení a stačilo nám mierne zlepšiť veci, ktoré sme počas prvej vlny zaviedli. Celkovo nás však celý tento rok priviedol k mnohým zmenám – či už v prípade marketingovej stratégie, alebo logistiky.

Korona všetko zmenila. Odrazu sme mali aj 5-násobne väčšiu návštevnosť internetového obchodu, a to pri oboch značkách.
Vladimír Sušil, obchodný a marketingový riaditeľ spoločnosti Elektrosped

Ako konkrétne ste menili svoju marketingovú stratégiu?

Tým, že sme značku Datart kúpili v roku 2018, celý nasledujúci rok sme ju konsolidovali a stabilizovali, čo v bežných podmienkach trvá aj dva a pol roka. Preto sme minulý rok začínali plní odhodlania. Verili sme, že bude všetko fungovať ako hodinky – od internetu cez sklady až po kamenné predajne. Spoločnosť Elektrosped vlastní aj značku Hej.sk, ktorá funguje primárne len on-line. Pri nej sme si na začiatku minulého roka hovorili, že ju chceme zastabilizovať a udržovať, no nebudeme ju nikam ďalej rozvíjať.

Korona však všetko zmenila a odrazu sme mali aj 5-násobne väčšiu návštevnosť internetového obchodu, a to pri oboch značkách. Museli sme preto posilniť on-line oddelenie a viac sa sústrediť na reklamu v televízii. Zároveň sme prvých približne desať dní, keď bola ešte časť výdajní zatvorená, museli zákazníkom Datartu odkomunikovať, že tovar im dovezieme až priamo domov. Neskôr, keď sa podmienky zase zmenili a všetkých 17 predajní sme otvorili v režime výdajní, komunikovali sme možnosť rýchleho vyzdvihnutia tovaru do 30 minút.

Čo vám podľa vás najviac pomohlo prekonať prvotný šok?

Táto doba jednoducho praje silným a pripraveným firmám. Rozhodovala rýchlosť. Preto bolo veľmi dôležité mať obrovské skladové zásoby. Tým, že sme česko-slovenská firma, dva také máme v Česku a jeden na Slovensku. Logistika tiež fungovala skvele a s doručovaním objednávok nebol väčší problém.

Teraz fungujete ako?

Tovar, ktorý si zákazníci kúpili on-line, vydávame prostredníctvom predajní. Je jedno, či ide o značku Hej, alebo Datart. Objednávky stále vozíme aj priamo domov našou vlastnou dopravou s možnosťou montáže spotrebičov. Alebo využívame iné partnerské doručovacie spoločnosti. Pred začiatkom vianočnej sezóny sme uzavreli aj spoluprácu so Zásielkovňou, ktorú sme plánovali až od tohto roka, no kvôli koronavírusu sme jednoducho museli zrýchliť.

Dohnala vás teda vzniknutá situácia aj k tomu, aby ste niektoré plánované služby zaviedli rýchlejšie, respektíve aby ste sa technologicky posunuli vpred?

To určite. Pandémia nám úplne zmenila pohľad na to, ako veľmi je prepojený svet on-line nákupu s klasickým predajom v kamenných obchodoch. Museli sme zlepšiť všetky funkcionality, či už na webe, v procese nákupu tovaru, alebo v logistike.

Aký druh tovaru sa v súčasnej situácii najviac predával? Mnohí spomínali kapsuly do kávovaru, keďže sú ľudia viac doma, alebo práve tablety pre deti.

Máte pravdu. V prvom rade sa predávali mobily, tablety, notebooky a v neposlednom rade tlačiarne. Všetci totiž zrazu potrebovali tlačiť úlohy deťom alebo svoju prácu doma. Nemôžeme zabudnúť ani na produkty spojené s renováciou alebo dokupovaním zariadenia do domácnosti. Reštaurácie sú zrazu otvorené len na výdaj, ľudia preto začali viac variť doma a potrebovali dokúpiť potrebné príslušenstvo.

V prípade, ak sa všetko rieši len cez on-line svet, zamestnancom časom chýba osobný kontakt.
Vladimír Sušil, obchodný a marketingový riaditeľ spoločnosti Elektrosped

Čoho ste predávali viac ako vaša konkurencia?

Určite veľkých domácich spotrebičov ako umývačky, práčky či sušičky. Tiež kávovarov či robotických mixérov a, samozrejme, už spomínané IT.

Zaznamenali ste aj vyšší predaj bateriek? U nás sa totiž istý čas nemohli predávať v supermarketoch, keďže nešlo o tovar nevyhnutne potrebný pre život.

Baterkám a ostatnému príslušenstvu práveže lockdown najviac ublížil. Ich predaj totiž za bežných podmienok závisí od samotného predavača, ktorý ho zákazníkovi odporučí ako doplnok k zakúpenému tovaru. Prostredníctvom on-line predaja však ide o takú malú položku, že si ju zákazník z dôvodu nákladov na dopravu nevyberie.

Myslíte si, že sa ľudia po konci pandémie vrátia späť do kamenných predajní alebo on-line predaj ostane populárny aj potom?

Už nikdy nič nebude tak ako predtým. No nákupné správanie bude zrejme závisieť od samotného tovaru. Elektrospotrebiče a vybavenie domácnosti sa už ľudia naučili kupovať on-line a verím, že väčšia časť takémuto spôsobu ostane aj verná. Ale, samozrejme, možnosť osobného kontaktu so zákazníkom bude potrebná vždy. Pôjde len o to, či bude prebiehať prostredníctvom chatu, cez telefón, alebo priamo v predajni. Zo začiatku však očakávame väčší nával zákazníkov do kamenných predajní aj kvôli potrebe socializácie, ktorú obchodné centrá istým spôsobom poskytujú.

Došlo v rámci firmy aj k určitým personálnym zmenám? Práve kvôli zatvoreniu prevádzok a väčšiemu náporu na on-line predaj?

Posilnili sme tím vývojárov, programátorov a analytikov a tiež sme nabrali ľudí, ktorí sa starajú o procesy. Šli do toho nemalé finančné prostriedky, čo si môže dovoliť len naozaj silná spoločnosť. V prípade predajní a skladov sme ľudí, ktorí to potrebovali, poslali na OČR, iní boli na prekážkach v práci. A čo sa týka skladov, v nich sme ľudí udržiavali v úplných bublinách, aby nedošlo k ich nakazeniu a výpadku skladu, ktorý bol pre nás kľúčový. Na konci roka sme posilnili aj tímy v predajniach, aby sme tak zvládli predvianočný nápor.

Viacerí zamestnanci však doma ostávať nechceli. Prečo?

Z viacerých dôvodov. Tým, ktorým to pracovná pozícia umožňuje, dovoľujeme pracovať z domu. No v prípade, ak sa všetko rieši len cez on-line svet, ľuďom časom chýba osobný kontakt. Preto začali viacerí chodiť naspäť do kancelárie, ale teraz musia byť opäť doma. A tí, čo pôsobia priamo v predajniach, chceli jednoducho pracovať viac.

Spomínali ste už opatrenia vlády a chaos, ktorý na začiatku prvej vlny nastal. Ak by ste však mali porovnať postupy vlád v Česku a na Slovensku z pohľadu obchodníka, aký na vás zanechali dojem?

Na Slovensko dorazil koronavírus hneď po voľbách. Informácie, ktoré sme od vlády dostávali, boli chaotické. Nevedeli sme, či môžeme otvoriť predajne aspoň ako výdajne tovaru, nikto nám nedokázal odpovedať. A to aj napriek našim telefonátom na ministerstvo, kde sme sa pýtali na konkrétne riešenie situácie. Nikto nevedel a nebol kompetentný. Nejasné boli aj podmienky ošetrovného a ďalších prekážok v práci. Aj na samotné kompenzácie sme čakali oveľa dlhšie než v Čechách. Druhá vec bolo riešenie nájomného, ktoré bolo v prvej vlne takisto nezrozumiteľné. Ani my, ale ani naši prenajímatelia, sme vôbec nevedeli, ako postupovať pri úhrade nájomného. V druhej vlne je to nastavené podľa presných a už známych pravidiel a väčšina komunikácie prebieha elektronicky.

Aj na samotné kompenzácie sme čakali oveľa dlhšie než v Čechách.
Vladimír Sušil, obchodný a marketingový riaditeľ spoločnosti Elektrosped

Čo čakáte od tohto roku?

Už na začiatku januára sme verili, že sa otvoria predajne na Slovensku a aj v Čechách. Potom sme si hovorili, že sa tak stane v polovici februára alebo v polovici marca. Teraz už nevidíme to povestné svetlo. Tento stav môže pokojne trvať až do Veľkej noci alebo prvých päť mesiacov tohto roka. Situácia je však iná ako minulý rok, sme pripravení. Aj tu sa ukazuje, aké dôležité je mať silný web, aby ste mohli byť úspešný.

Vladimír Sušil

V spoločnosti HP TRONIC Zlín pracuje 26 rokov. Počas pôsobenia v spoločnosti vystriedal niekoľko pracovných pozícií, začínal na obchodnom oddelení a postupne sa vypracoval na šéfa veľkoobchodu. Neskôr sa stal vedúcim nákupného oddelenia s čiernou technikou. Od roku 2014 pracuje ako obchodný a marketingový riaditeľ slovenskej spoločnosti Elektrosped, ktorá patrí do skupiny HP TRONIC. Dnes stojí na čele dvoch značiek – Datart a Hej.sk.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Datart #koronavírus #druhá vlna koronakrízy #prvá vlna