Na hranici s Nemeckom sa tvoria kolóny. Zúfalí kamionisti píšu Matovičovi

Nekonečné čakanie, prejsť nemecké hranice je pre dopravcov takmer nemožné. Za všetkým je sprísnenie protipandemických opatrení – Berlín totiž vyžaduje negatívny test, nie však starší ako dva dni.

17.02.2021 09:57
debata

Na neriešiteľnú situáciu upozornilo združenie autodopravcov ČESMAD Slovakia na sociálnej sieti. So žiadosťou o pomoc sa obrátili aj na premiéra Igora Matoviča (OĽaNO). A žiadajú, aby situáciu riešil.

„Vážený pán premiér Slovenskej republiky, ako zástupca dopravcov a vodičov na Slovensku vás prosím o okamžitý diplomatický zásah voči nariadeniu Nemeckej spolkovej republiky o nutnosti preukazovať sa vodičom nákladnej dopravy pred vstupom na územie Nemeckej spolkovej republiky negatívnym testom na COVID-19 nie starším ako 48 hodín,“ píše premiérovi I. viceprezident ČESMAD Slovakia Pavol Piešťanský. Nariadenie bolo zverejnené v piatok 12. februára a platí už od nedele 14. februára. Mnohí vodiči tak uviazli pred hranicami. Bez testu pri porušení nemeckého nariadenia im hrozí pokuta 15 tisíc eur.

Slovensko zaslalo Nemecku i diplomatickú nótu, čo denníku Pravda potvrdil pred pár dňami štátny tajomník ministerstva zahraničných vecí Martin Klus. No Berlín názor nezmenil. Uznal jedine to, že získať negatívny test je pre kamionistov náročné.

„Odporúčanie Európskej komisie o takzvanom Green Lanes hovorí, že vodiči by mali byť vyňatí spod podmienky preukazovať sa negatívnym testom na COVID-19,“ upozorňuje Piešťanský. Dodal, že vodič trávi čas v kabíne vozidla, doklady odovzdáva bez kontaktu s inými osobami a nakládku a vykládku sleduje v ochranných pomôckach. Pričom i s tovarom manipuluje bez prítomnosti iných osôb. „Všetci vodiči sú vybavení ochrannými pomôckami, rúškami, rukavicami a dezinfekciou. Sú v kabíne vozidla v bezpečí a izolovaní, aj keby sa nachádzali v oblasti, kde je vírus vysoko rozšírený v populácii,“ pripomína Piešťanský.

Nemecké nariadenie ako také, nie je podľa neho možné v praxi realizovať. Vyžaduje totiž od ľudí, ktoré boli za posledných 10 dní na území Slovenska, Čiech a Tirolska povinnosť pred vstupom na územie Nemeckej spolkovej republiky preukázať sa testom nie starším ako 48 hodín. „Slovensko nie je schopné a pripravené testovať vodičov vtedy, keď si to vyžiadajú ich pracovné povinnosti. Príchody a odchody z krajiny sú napríklad v nočných hodinách, kedy testovacie miesta nie sú otvorené, vodič počas pracovného týždňa nevie odísť od vozidla naloženého tovarom, žiadne odberné miesto nie je dostupné nákladným vozidlom a testovať sa musí každý vodič, nielen slovenský, ktorý chce opustiť krajinu cez Česko a smeruje do Nemecka,“ hovorí Piešťanský.

Na stranu šoférov sa postavil aj minister dopravy Andrej Doležal (Sme rodina). „Reálne hrozí riziko prerušených dodávok pre priemyselné parky či výrobné fabriky,“ napísal na sociálnej sieti. Ako riešenie navrhol zriadenie dedikovaných mobilných odberových miest pre vodičov. „Máme už vytipované aj konkrétne lokality v blízkosti hraničných priechodov. Zároveň si však plne uvedomujem, že naše reálne možnosti sú skôr kozmetické úpravy, než skutočná zmena. Tú dosiahneme len dohodou s nemeckou stranou na zjemnení opatrení,“ dodal Doležal.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Nemecko #kamióny #testy #Igor Matovič #kolóny #Doležal