Hospodári Železničná spoločnosť od buka do buka?

, 31.12.2020 09:59
vlak, elektrická jednotka 671
Tieto poschodové elektrické jednotky s označením 671 sa v rámci optimalizácie odsunuli z východu, nahradili ich tzv. "mravce". Autor:

Namiesto vyradenia 50-ročných rušňov výmena jednotiek modernizovaných pred desiatimi až pätnástimi rokmi. Analytický Útvar hodnota za peniaze (ÚHP) si pred pár dňami posvietil na investície Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). Výsledok však nie je najšťastnejší. Podľa analytikov je základným problémom fakt, že sa peniaze míňajú na nepotrebné veci.

Tŕňom v oku je plán spoločnosti nakúpiť 15 nových dieselových vlakov pre lokálne trate v Žilinskom kraji za 67 miliónov eur. "Nové motorové vlaky budú málo využívané a majú jazdiť aj na elektrifikovaných tratiach,“ hovoria odborníci ÚHP. Lepším a lacnejším riešením by podľa nich bol nákup menších nízkopodlažných jednotiek. Ušetrili by tak 45 miliónov eur.

Je nevyhnutné vypracovať stratégiu obnovy vlakov, ktorá vychádza z reálnych potrieb, nie pokračovať v zlých investíciách z minulého obdobia.
Útvar hodnota za peniaze

Sporný je aj nákup štyroch nových veľkokapacitných elektrických poschodových vlakov pre rýchliky Bratislava – Žilina v cene 77 miliónov eur. Podľa analytikov by sa viac oplatil nákup nových rušňov spoločne s riadiacimi vozňami, vďaka ktorým sa vlaky stanú obojsmernými. Ušetrilo by sa 21 miliónov eur a kapacita vlakov by bola dostatočná.

A do tretice – podľa ÚHP treba posilniť prímestskú koľajovú dopravu, kde ešte stále jazdia veľmi staré, a hlavne nespoľahlivé 50– až 60-ročné rušne. ZSSK však rieši výmenu vlakov, ktoré boli kompletne modernizované pred desiatimi, maximálne 15 rokmi. Dôvod? Vraj majú vysokú podlahu alebo nie sú klimatizované. Navyše tie "nevhodné“ len presunie na iné trate.

Železničiari: Čísla dávajú za pravdu nám

"ÚHP našu argumentáciu detailne pozná, jeho stanovisko rešpektujeme a o všetkých projektoch s ním dlhodobo komunikujeme. Sme ale presvedčení, že čísla dávajú za pravdu nám,“ povedal pre Pravdu Tomáš Kováč, hovorca spoločnosti ZSSK.

Nové dieselové vlaky podľa neho nebudú takmer vôbec jazdiť po elektrifikovaných tratiach. Sú určené pre neelektrifikované trate severného Slovenska, napríklad Kraľovany – Trstená; Čadca – Makov; Poprad – Tatranská Lomnica – Plaveč – Muszyna alebo Žilina – Rajec. Status posledných dvoch pritom treba ešte doriešiť.

Mravce" boli vyrobené v rokoch 2017 až...
Mravce" boli vyrobené v rokoch 2017 až 2018, na východe pred pár dňami nahradili populárne poschodové vlaky. Autor: ZSSK

ZSSK však súhlasí s posledným argumentom ÚHP. Výmena starých rušňov musí mať prioritu, aj tých je však podľa Kováča v prevádzke už len niekoľko. „Šesťdesiatročné už nevyužívame. Najstaršie, takzvané laminátky, ešte v malom počte slúžia, ale postupne ich tiež vyraďujeme,“ dodáva.

ÚHP však napriek tomu navrhuje všetky nákupy prehodnotiť a sústrediť sa na tie chýbajúce elektrické jednotky a rušne, ktoré prinesú zlepšenie a vyššiu kvalitu pre oveľa viac cestujúcich. Podľa úradu je nevyhnutné vypracovať takú stratégiu obnovy vlakov, ktorá vychádza z reálnych potrieb. Nie pokračovať v zlých investíciách z minulého obdobia.

Investovaniu chýba systém

Nie všetci však pokladajú nákupy za chybu. Podľa rezortu dopravy a financií musia železničiari rozmýšľať nielen perspektívne, ale aj pragmaticky vzhľadom na končiace sa rozpočtové obdobie Európskej únie.

"Toto programové eurofondové obdobie sa končí a ak ho chceme naplno využiť na obnovu nášho vozového parku, čas je len do roku 2023, keď musí byť projekt ukončený,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Ivan Rudolf. Doplnil, že výroba nových vlakov je časovo náročná a proces od vyhlásenia súťaže po dodanie posledného vyrobeného vlaku trvá dva až tri roky, podľa objemu zákazky.

Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej si však myslí, že takýto problém by nenastal, ak by železnice dlhodobo a systematicky investície plánovali. "Akýmkoľvek nákupom rušňov, vlakov, motorových jednotiek, vagónov by mal predchádzať dlhodobý plán obnovy vozového parku,“ hovorí.

Železničiari podľa neho podceňujú fakt, že cestujúci na celom území štátu by mali mať rovnaký prístup k modernej doprave, a to bez ohľadu na vyťaženosť tratí. To dnes neplatí, keďže z východu sa na zvyšok územia presúvajú kvalitnejšie vlaky, než aké putujú opačným smerom.

Rovnako je podľa Mateja problém aj to, že sa nákupy realizujú na konkrétnu trať. Železničiari by totiž práve kvôli flexibilite mali kupovať čo najuniverzálnejšie jednotky a unifikovať vozový park. Práve to by znížilo prevádzkové náklady a náklady na údržbu.

Ako ďalej?

Pri nákupoch nových poschodových vlakov na exponovanej trati medzi Žilinou a Bratislavou uvažujú železničiari, podľa vlastných slov, perspektívne. Jej význam totiž podľa Kováča ešte porastie. Už teraz sa totiž začína modernizácia železničného uzla Žilina a pripravuje sa aj modernizácia uzla Bratislava.

"Chceme na túto trať kúpiť nové elektrické veľkokapacitné šesťčlánkové poschodové vlaky a staršie vozne a rušne posunúť inde, kde ešte veľmi dobre poslúžia a akútne ich tam potrebujú,“ vysvetľuje Kováč.

Ak by sa železničiari riadili odporúčaním ÚHP, kúpili by na túto trať len rušne a vozne by na nej zostali. V tom prípade by ich však nemohli presunúť do regiónov, kde ich potrebujú. Prípadná úspora financií by tak podľa ich názoru išla na úkor odsunutia potrieb regionálnych tratí.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#ZSSK #Železničná spoločnosť Slovensko #vlaky #Útvar hodnoty za peniaze
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku