Union kupuje 80-percentný podiel od Poštovej banky a zvyšných 20 percent odkupuje od Slovenskej pošty, ktorá s predajom súhlasila. Svoj kmeň si tak Union predajom rozšíri o viac ako 160-tisíc poistencov, ktorých by sa predaj z právneho hľadiska nemal dotknúť. K zlučovaniam poistných domov na Slovensku už dochádzalo aj v minulosti.
Kupujúca spoločnosť musí pri prevzatí inej poisťovne na seba zobrať aj všetky záruky a zodpovednosť za existujúce zmluvy so starými podmienkami. Keď predaj odobria regulačné úrady, klienti z Poštovej poisťovne by mali dostať informáciu o prevzatí spoločnosti.
„Pre klientov Poštovej poisťovne sa touto transakciou fakticky nemení nič. Ich zmluvy ostávajú platné za pôvodných podmienok,“ informuje v tlačovej správe hovorkyňa Union poisťovne Beáta Dupaľová Ksenzsighová. Pri podobných akvizíciách spravidla platí, že ak klienti s prevzatím nebudú súhlasiť, môžu svoju existujúcu poistku či iné zmluvy jednoducho zrušiť.
Poštová poisťovňa nemá vlastné pobočky, svoje produkty predáva v pobočkách Poštovej banky a na pošte. „Distribučná spolupráca s Poštovou bankou a Slovenskou poštou je súčasťou transakcie,“ vysvetľuje pre denník Pravda Dupaľová Ksenzsighová. To v praxi znamená, že poistky tam budú aj naďalej dostupné, len pod novou značkou.
Predaj by sa nemal dotknúť ani zamestnancov Poštovej poisťovne. Dupaľová Ksenzsighová dodala, že poisťovňa sa nechystá prepúšťať.
Bankové poistenie
Poštová poisťovňa sa špecializuje na takzvané bankové poistenie. Aj väčšina objemu poistného tvorí práve poistenie úverov. Značnou nevýhodou bolo, že jej v produktoch chýbalo napríklad povinné zmluvné poistenie (PZP).
Pri poistkách na vozidlá poisťovne neprofitujú, ale je to príležitosť ponúknuť ľuďom k PZP aj iné produkty. Union tak po oficiálnom prevzatí môže pridať k službám aj svoje vlastné balíčky poistení ako napríklad PZP.
„Pre Union sa tak otvára príležitosť reálne rásť aj v životnom poistení a bezpochyby sa bude snažiť oslovovať klientov s novými poistnými produktmi,“ myslí si Marián Búlik, finančný analytik OVB Alfinanz Slovensko.
Zdravá firma
Poštovej poisťovni sa za posledné roky vôbec nedarilo zle. Väčšinu z nich ukončila v čiernych číslach. Napríklad minulý rok uzavrela so ziskom 3,3 milióna eur, čo je oproti predchádzajúcemu roku rast čistého príjmu o viac ako 46 percent. Od roku 2015 sa jej podarilo takmer zdvojnásobiť zisk.
Jej nevýhodou je veľkosť, hrubé predpísané poistné tvorilo vlani vyše 16 miliónov eur. Za posledných päť rokov však vzrástlo o 44 percent. Pre porovnanie, Union uzavrela vlaňajšok v predpísanom poistnom na úrovni viac ako 64 miliónov eur.
V tomto roku ide už o druhé veľké zlučovanie poisťovacích domov na slovenskom trhu. Prvým bol predaj poisťovne Axa, ktorej aktivity prevzala rakúska skupina Uniqa. Tento obchod už odklepla aj Európska komisia a centrálna banka.
Podľa ekonómov je zlučovanie na trhu logické. Čím väčšia poisťovňa je, tým ľahšie sa jej odoláva prísnej regulácii, zdaneniu, odvodom a legislatívnym zmenám v krajine. Väčšie koncerny si takto zväčšujú aj svoj podiel na trhu.